Maastohiihdon johtoryhmä kokoontui 5.2.2024

Maastohiihdon johtoryhmän helmikuun kokouksen asialistalla olivat isompina kokonaisuuksina soveltava hiihto, fluorikatsaus ja huippu-urheilukatsaus. Lisäksi kuultiin Hiihtoliiton ajankohtaisista asioista.

Puheenjohtaja Sirpa Korkatti totesi kokouksen aluksi Vantaalla olleen onnistuneet aikuisten SM-hiihdot ja nosti ilahtuneena esiin Hakunilan ”lumitehtaan”, joka takaa jatkossa hiihto-olosuhteet Hakunilaan syksystä kevääseen. ”Tämän tyyppiset rohkeat investoinnit ovat toivottavasti mallina ja esimerkkinä muillekin kaupungeille. Vaihtoehtoisia tapoja lumiolosuhteen varmistamiseksi on olemassa, tarvitaan kuitenkin hyviä malleja ja kokemuksia muille jaettavaksi. Vantaan lumitehdas on esimerkki tästä.”

Erityisliikkujien tutustuminen hiihtoon mahdollistetaan yhteistyöllä

Johtoryhmän tehtävänä on tarkastella maastohiihtoa kokonaisvaltaisesti ja sen takia myös soveltava hiihto oli kokouksen asialistalla. Kokoukseen oli kutsuttu Oriveden Ponnistuksesta Jenni Hämäläinen, joka ohjaa seurassa hiihtokouluja ja nuorten valmennusryhmiä. Oriveden Ponnistus on mukana Avoimet ovet -hankkeessa, ja seurassa on soveltavan liikunnan ryhmä, Liikuntasankarit, jossa tehdään monipuolisesti lajikokeiluja.

Seuratoiminnan kehittäjä Sandra Sirén ja koulutusasiantuntija Tilda Rajamäki alustivat aihetta kertomalla, mitä Hiihtoliitossa ja seurojen kanssa on tähän asti tehty soveltavan hiihdon parissa: Avoimet ovet -hanke oli käynnissä neljässä seurassa vuosina 2020–2022 ja vuodesta 2023 Hiihtoliitto on toiminut hankkeessa kummilajiliittona. Tällä hetkellä ei ole tietoa, kuinka monessa seurassa mahdollistetaan soveltava hiihto, mutta on tunnistettu, että seurat kaipaavat tietoa ja tukea asiassa.

Hiihtoliitto on saanut rahoituksen AHOS-hankkeeseen, joka saataneen käyntiin ensi syksynä. Hanke tukee soveltavan hiihdon kehittämistä. Myös Parahiihto Cupia kehitetään tulevina kausina. Parahiihdon TD-koulutus järjestettiin ensimmäisen kerran viime vuonna.

Jenni Hämäläinen kertoi soveltavan hiihdon nykytilasta Suomessa ja korosti Hiihtoliiton ja Paralympiakomitean yhteistyötä sekä yhteistyötä muiden lajien, erityiskoulujen, seurojen ja kuntien kanssa hiihtoon tutustumisen mahdollistamisessa erityisliikkujille. Lasten Lumipäiviä voisi kenties hyödyntää erityisliikkujien talvitapahtumana.

Parahiihto Cupiin tulee saada lisää hiihtäjiä sekä kisajärjestäjiä. Kisoja voisi kehittää 2-päiväisiksi ja myös avoin sarja eri erityisryhmille olisi kenties tarpeen.

Asiasta käytiin lähetekeskustelu ja korostettiin matalaa kynnystä osallistumiselle, hyvää saavutettavuutta ja tiedottamista sekä tietoisuuden lisäämistä, jotta harrastajia saadaan lisää. Asiaa päätettiin viedä eteenpäin.

Suomen Paralympiakomitean ja Oriveden Ponnistuksen yhteistyössä 16.–18.2.2024 järjestämästä Special Olympics National Winter Games -tapahtumasta voi lukea lisää täältä.

Fluoritestaus on onnistunut hyvin ja lajien välinen yhteistyö on ollut toimivaa

Sääntöryhmän puheenjohtaja Jussi Prykäri ja fluorikieltoryhmän puheenjohtaja Teemu Lemmettylä kertoivat fluoritestauksen onnistuneen hyvin kotimaassa ja ulkomailla, eikä sääntöjenvastaisia suksia ole juurikaan havaittu. Tieto testin raja-arvon muuttumisesta kesken kauden ei ollut tavoittanut kaikkia, minkä takia Otepään Skandinavia Cupissa tuli suksien hylkäyksiä liian kevyen suksien putsauksen takia.

Kevään Äänekosken ja Rovaniemen SM-hiihdoissa tapahtuvasta fluoritestauksesta on keskusteltu ja mahdollisuutta tähän selvitetään. Fluorivoiteiden käyttökielto on voimassa joka tapauksessa kaikissa FIS-kilpailuissa SM-hiihdot mukaan lukien.

Testaamisessa olisi mahdollista tehdä yhteistyötä mm. Viron hiihtoliiton kanssa nuorten PM-hiihdoissa Otepäässä 15.–17.3.2024. Myös lajien välinen yhteistyö on ollut toimivaa, samoin yhteistyö kotimaisten voidevalmistajien kanssa.

Valmentaja- ja suksihuoltajakerhon kevätseminaarin ohjelma tulee rakentumaan fluorittomuus-aiheen ympärille.

Johtoryhmä keskusteli asiasta ja totesi, että koko hiihtoperheen asennemuutos on avainasemassa fluorittomien voiteiden käyttämisessä.

Uuden maajoukkuemallin rakentaminen etenee

Lajikoordinaattori Jarmo Riski toi kokoukseen maajoukkueiden kuulumiset ja kertoi uuden maajoukkuemallin rakentamisen etenemisestä.

Toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen totesi, että maajoukkueille on rakennettava arkityönteon malli, joka kattaa urheilijoiden nykyistä tiiviimmän asiantuntijatuen.

YOG-joukkueen menestys Etelä-Koreassa oli hyvä ja tapahtuma oli kokemuksena erittäin tärkeä urheilijoille ja valmennukselle. Nuorten PM-kisojen katsastukset hiihdetään 2.–3.3.2024 Ylivieskassa.

Lajikoordinaattori nosti esiin valmennuksen asiantuntijaryhmän perustamisen maastohiihtoon. Etenkin nuoret valmentajat saisivat tukea ryhmästä ja ryhmässä voisi olla myös muiden lajien asiantuntijoita. Asiaa päätettiin edistää.

Keväällä käynnistyvään Olympiakomitean Tulevaisuuden huippuvalmentajat -prosessi vol 3:een kannustetaan mahdollisimman montaa valmentajaa hakemaan mukaan.

Ensi kauden suunnittelu on hyvässä vauhdissa

Toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen kertoi ajankohtaiskatsauksessaan Hiihtoliiton taloudesta ja ensi kauden suunnittelusta. Urheilijasopimukset on tavoitteena allekirjoittaa tulevana keväänä. Hämäläinen iloitsi Suomen Cupin erinomaisista TV-katsojaluvuista sekä Lahden maailmancupiin saatavasta ylimääräisestä miesten mäkihyppykilpailusta, mikä kertoo FIS:n luottamuksesta Suomeen kisajärjestäjänä.

Järjestöpäällikkö Larissa Erola nosti lopuksi esiin seurakirjeessäkin tiedotetut asiat: Fair Donation tekee jatkossa yhteistyötä varainkeräystoiminnassa suoraan seurojen kanssa – Hiihtoliitto tukee asiaa tiedotustoiminnalla. Veteraanien SM-hiihtojen peruuntunut kilpailu hiihdetään 10.3.2024 Rantasalmella.

Maastohiihdon johtoryhmän seuraava kokous pidetään 5.3.2024.

Maastohiihdon johtoryhmän tehtävänä on ohjata, tukea ja kehittää maastohiihdon operatiivista urheilutoimintaa hyväksytyn toimintasuunnitelman ja budjetin puitteissa. Johtoryhmän puheenjohtajana toimii Sirpa Korkatti ja jäseninä Esko Valikainen, Satu Kalajainen, Jukka Tahkola, Jussi Prykäri, Juha Toivo ja Mika Paananen.