Special Olympics National Winter Games Orivedellä 16.-17. helmikuuta – lajeina hiihto ja lumikenkäily

(c) Antti Haikka

Kehitysvammaisten Special Olympics National Winter Games -kilpailut käydään Orivedellä 16.–17. helmikuuta 2024. National Winter Games on soveltavan liikunnan tapahtuma, jossa lajeina ovat hiihto ja lumikenkäily. Kilpailujen jälkeen Special Olympics -hiihtäjät jatkavat yhteistä leiriä sunnuntaihin 18. helmikuuta asti.

National Winter Gamesissa kilpaillaan Special Olympics -säännöillä. Perjantain ohjelmassa on luokittelu (400m kilpailu) ja lauantaina käydään viikonlopun pääkilpailu, jossa luokittelun perusteella urheilijat jaetaan divisiooniin tason mukaan. Matkat hiihdossa ovat 400 metriä (tasamaalla) ja 1,5 kilometriä. Tämän lisäksi lauantaina on tarjolla myös lasten ja nuorten kilpailu, jossa on avoimet sarjat, eli kuka vain erityistä tukea tarvitseva voi osallistua. Tapahtuman järjestää Oriveden Ponnistus yhdessä Suomen Paralympiakomitean kanssa.

Oriveden Ponnistus toivottaa kilpailijat tervetulleiksi Oriveden Hiihtomaahan

Special Olympics on tarkoitettu kaikille kehitysvammaisille henkilöille, eikä osallistujilla tarvitse olla virallista diagnoosia. Special Olympics -toimintaan voivat osallistua esimerkiksi sellaiset henkilöt, joilla on kehitysvamma, kognitiivinen viive tai kehitysvammalle läheinen kehitys-tai oppimishäiriö.

Järjestävän seuran Oriveden Ponnistuksen Jenni Hämäläinen on iloinen, että tapahtuma järjestetään jo toista kertaa Orivedellä.

– Viime vuoden kisoissa oli mahtava fiilis ja samaa fiilistä odotamme myös tänä vuonna. Odotamme kisaan noin 20 urheilijaa ja heidän läheisiään. Ja hienoa, että Special Olympics -hiihtäjät jäävät vielä leireilemään kisojen jälkeen. Meillä Oriveden Hiihtomaassa monentasoisten hiihtäjien on helppo harjoitella, Hämäläinen kertoo.

– Viime vuonna meillä oli myös ensimmäistä kertaa lasten sarjat National Winter Games -kisoissa ja saimme mukaan kuusi lasta. Toivotaan, että tänä vuonnakin saisimme mukaan innokkaita lapsia. Lasten kilpailu kisataan tasaisella maalla, eikä reitiltä voi eksyä. Matkana on 400 metriä, joten tässä on hieno mahdollisuus päästä kokeilemaan matalalla kynnyksellä kilpahiihtoa. Kaikki lapset saavat myös palkinnon, Hämäläinen jatkaa.

Lasten kilpailuun on vielä mahdollista ilmoittautua mukaan. Ilmoittautumiset voi lähettää suoraan osoitteeseen orpohiihtojaosto@gmail.com.

Lue tapahtumasta lisää Suomen Paralympiakomitean sivuilta.

Jenni Hämäläinen, Oriveden Ponnistus
orpohiihtojaosto@gmail.com