TD-toiminta

Maastohiihdon tekninen asiantuntija eli TD on eräänlainen hiihdon tuomarin ja konsultin risteytys, kisojen ulkopuolinen tarkkailija.

TD:n tärkeimpiä tehtäviä on taata jokaiselle kilpailijalle tasapuoliset mahdollisuudet kilvoitella paremmuudestaan sekä vastata siitä, että kilpailut viedään läpi sääntöjen edellyttämällä tavalla.

Koulutukset

Jokainen maastohiihdosta kiinnostunut henkilö voi hakeutua TD-koulutukseen. Tärkeää olisikin, että TD:ksi hakeutuisi eri sektoreilla työskenteleviä ihmisiä (entiset urheilijat, kilpailuja järjestävät henkilöt, IT-osaajat jne.), jotta toimintaan saataisiin mahdollisimman laajaa näkemystä. Koulutus ja tehtävissä toimiminen antavat hyviä työkaluja myös kilpailun järjestämiseen. TD-toiminta on erittäin mielenkiintoinen ja haastava tapa olla mukana hiihtomaailmassa!

Koulutuksen portaat

TD-ura alkaa C-tason TD-kurssin suorittamisella omassa hiihtopiirissä tai verkkokoulutuksena. C-tason jälkeen on mahdollista suorittaa kansallinen B-tason tutkinto, joka järjestetään Suomessa keskimäärin joka toinen vuosi. B-tasolta voi edelleen edetä FIS-tason kansainväliseen tutkintoon, joka järjestetään joka toinen vuosi Pohjoismaissa tai Virossa. Kotimainen TD-kertauskoulutus järjestetään joka syksy.

Lue lisää koulutuskokonaisuudesta

C-tason TD-verkkokoulutus antaa perustiedot teknisen asiantuntijan toimintaan kotimaan hiihtokilpailuissa ja tarjoaa hyvät lähtökohdat TD-toiminnan aloittamiseen tai vanhan kertaamiseen. Koulutus suoritetaan Claned-oppimisalustalla ja sen voi suorittaa haluamanaan ajankohtana ja omassa tahdissa. Koulutuksen hinta on 15 euroa. Koulutuksen suorittamisesta saa sähköisen todistuksen ja Suomisportiin tulee merkintä suorituksesta.

Ilmoittaudu koulutukseen.

Tulevat koulutukset

C-tason TD-koulutus 7. ja 15.9.2022 (iltakoulutuksena) Kaustisella. Ilmoittautuminen 22.8. mennessä. Kouluttajina toimivat Maria Sorvisto, Juha Torvikoski ja Mattias Skog.

C-tason TD-koulutus 7. ja 15.9.2022 (hybriditoteutus). Ilmoittautuminen Suomisportin kautta viimeistään 6.9.2022. Kouluttajina toimivat Maria Sorvisto, Juha Torvikoski ja Mattias Skog.

TD-kertauskoulutus Jyväskylässä (Scandic Jyväskylä Station) 29.-30.10.2022. Ilmoittaudu Suomisportissa 29.9. klo 12.00 mennessä.

B-tason TD-koulutus 8.-9.10.2022 (etätoteutus). Ilmoittautuminen Suomisportissa.

FIS-tason TD-koulutus järjestetään Oslossa, Norjassa 21.-23.10.2022. Huom! Seuraava mahdollisuus päivittää TD-lisenssi on vasta kahden vuoden kuluttua, koska jatkossa FIS-tason TD-koulutukset järjestetään Pohjoismaissa vain joka toinen vuosi.

Katso koulutuksen kutsu ja alustava ohjelma.

Jokainen osallistuja hoitaa itse ilmoittautumisensa sekä matka- ja majoitusvarauksensa. Suomalaisten seminaari- ja majoituskulut laskutetaan Hiihtoliitolta ja liitto laskuttaa edelleen osallistujia. Liitto osallistuu kuluihin pienellä tukisummalla, joka määräytyy osallistujamäärän mukaan. Ilmoittautuminen tulee tehdä 5.10. mennessä, mutta majoituksen alennuskoodi (BNER211022) on voimassa vain 22.9. asti!

Henkilöt

FIS-tason suomalaiset tekniset asiantuntijat löytyvät FIS:n sivuilta.

B-tason TD-listoja ei enää julkaista EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) soveltamisen vuoksi.

Piirien TD-vastaavat

Vuoden 2023 SM-hiihtojen TD-nimitykset

Materiaalit

Ohjeistukset, säännöt ja koulutusmateriaali

TD-toiminnan materiaali löytyy Hiihtoliiton materiaalipankista.
FIS:n materiaali löytyy täältä.
Maastohiihdon kilpailusäännöt 2022 (punaisella merkityissä asiakohdissa päivityksiä)
Maastohiihdon kilpailusäännöt 2022, muutokset merkitty
Homologoidut hiihtoradat Suomessa löytyvät täältä.
Kauden 2022-2023 kilpailijoiden varoituslista löytyy täältä.

Rullahiihdon TD-koulutusmateriaali (heinäkuu 2022) löytyy täältä.