TD-toiminta

Maastohiihdon tekninen asiantuntija eli TD on eräänlainen hiihdon tuomarin ja konsultin risteytys, kisojen ulkopuolinen tarkkailija.

TD:n tärkeimpiä tehtäviä on taata jokaiselle kilpailijalle tasapuoliset mahdollisuudet kilvoitella paremmuudestaan sekä vastata siitä, että kilpailut viedään läpi sääntöjen edellyttämällä tavalla.

TD-koulutukset

Jokainen maastohiihdosta kiinnostunut henkilö voi hakeutua TD-koulutukseen. Tärkeää olisikin, että TD:ksi hakeutuisi eri sektoreilla työskenteleviä ihmisiä (entiset urheilijat, kilpailuja järjestävät henkilöt, IT-osaajat jne.), jotta toimintaan saataisiin mahdollisimman laajaa näkemystä. Koulutus ja tehtävissä toimiminen antavat hyviä työkaluja myös kilpailun järjestämiseen. TD-toiminta on erittäin mielenkiintoinen ja haastava tapa olla mukana hiihtomaailmassa!

TD-koulutuksen portaat

TD-ura alkaa C-tason TD-koulutuksen suorittamisella omassa hiihtopiirissä tai verkkokoulutuksena. C-tason jälkeen on mahdollista suorittaa kansallinen B-tason tutkinto. B-tason koulutusta on uudistettu kaudelle 2023–2024. B-tasolta voi edelleen edetä FIS-tason kansainväliseen tutkintoon, joka järjestetään joka toinen vuosi Pohjoismaissa tai Virossa. Kotimainen TD-kertauskoulutus järjestetään joka syksy.

Tutustu uudistettuun koulutuskokonaisuuteen.

C-tason TD-verkkokoulutus

C-tason TD-verkkokoulutus antaa perustiedot teknisen asiantuntijan toimintaan kotimaan hiihtokilpailuissa ja tarjoaa hyvät lähtökohdat TD-toiminnan aloittamiseen tai vanhan kertaamiseen. Koulutus suoritetaan Hiihtoliitto Akatemiassa, ja sen voi suorittaa haluamanaan ajankohtana ja omassa tahdissa. Koulutuksen hinta on 15 euroa. Koulutuksen suorittamisesta saa sähköisen todistuksen ja Suomisportiin tulee merkintä suorituksesta.

Koulutuksen suorittaneita ja TD-toiminnasta kiinnostuneita kehotetaan olemaan yhteydessä oman piirinsä TD-vastaavaan (ks. yhteystiedot alempana sivulla) toimintaan mukaan pääsemiseksi.

Verkkokoulutus on mahdollista suorittaa Hiihtoliitto Akatemiassa (Moodle-oppimisympäristö). Ympäristöön pääsee kirjautumaan Suomisport-tunnuksilla. Muistathan ilmoittautua kurssille ensin Suomiportissa.

Henkilöt

FIS-tason suomalaiset tekniset asiantuntijat löytyvät FIS:n sivuilta. B-tason TD-listoja ei enää julkaista EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) soveltamisen vuoksi.

Piirien TD-vastaavat

TD:n ja TD-assistentin kulukorvaukset

Kansalliset kilpailut

• matkakorvaus verohallinnon mukaan