Seurakehittämisen latu

Seurakehittämisen ladulla seurat voivat kehittää toimintaansa kolmessa erilaisessa prosessissa.

Startti Ladulle – kahden illan kevyt starttiprosessi kehittämisen ladulle

Startti Ladulle -prosessin tavoitteena on keskustella seurojen nykytilanteesta sekä auttaa seuroja pohtimaan itselleen sopiva kehittämistehtävä.

Prosessi toteutetaan joka toinen vuosi (parillisina vuosina) kymmenellä paikkakunnalla. Prosessi on 2 x 3h mittainen ja ennen ensimmäistä tapaamista seura täyttää pienen itsearvioinnin toiminnastaan. Tapaamisiin mahtuu mukaan 3-5 seuraa / paikkakunta. Kahden tapaamiskerran välissä seurat tekevät pienen kehittämistehtävän, joka sovitaan ensimmäisellä tapaamiskerralla. Startti Ladulle -prosessin tavoitteena on virkistää seuran toimintaa, tarjota tukea seuran kehittämistyöhön ja kehittää kevyesti seuran organisaatiota.

Latu Tähtiseuraksi – Seurojen laatuohjelma

Tavoitteena Tähtimerkki, joka kertoo, että seura on kehittynyt tasolle, jossa seuratoimintaohjelmassa määritellyt laatutekijät toteutuvat.

Tähtiseuraksi-valmennusprosessissa järjestetään prosessissa olevien seurojen kesken tapaamisia sekä henkilökohtaisia seurakohtaamisia. Valmennusprosessin tavoitteena on kehittää seuran toimintaa, lisätä vapaaehtoisten määrää ja tarkentaa seuran tarinaa viestinnän ja markkinoinin osalta. Prosessi päättyy seuran auditointiin lasten ja nuorten tai aikuisten harrasteliikunnan Tähtiseuraksi.

Tutustu Tähtiseura-laatuohjelmaan

Jatkuvan kehittymisen latu

Ladulla olevat seurat ja toimijat saavat jatkuvasti uusia virikkeitä toimintaansa ja heille järjestetään kohtaamisia sekä palveluja niin Hiihtoliitosta kuin Olympiakomiteastakin.

Hiihtoliitto tarjoaa seuroilleen tukea kehittää toimintaansa itselleen sopivalla tavalla. Lisäksi Olympiakomitea tarjoaa tukea ja työkaluja kaikille seuroille ilmaiseksi ja Tähtiseuroille vielä erilaisten kohtaamisten ja sähköisen palvelun avulla.

Aktiivista toimintaa järjestetään muun muassa säännöllisten seurawebinaarien, koulutuksien ja Tähtiseura-verkkopalvelun parissa.
Hyödyllisiä työkaluja seuratoiminnan kehittämiseksi löydät Olympiakomitean Seuratoiminnan sivuilta.

Lisätietoja Seurakehittämisen laduista

Sanni Koivuranta, seuratoiminnan kehittäjä