Mäkihypyn maajoukkue 2020/2021

Nuori mäkihypyn maajoukkue raivaa tietänsä kohti maailman kärkeä Antti Aallon ja Niko Kytösahon johdolla. Menestymisen nälkä ja laadukas harjoittelu vievät joukkuetta vuosi vuodelta eteenpäin

SJTEAMFIN

Mäkihypyn maajoukkueeseen kuuluu kymmenen urheilijaa – neljä naista ja kuusi miestä. Lahti ja Kuopio toimivat maajoukkuevalmennuksen keskuksina.

Maajoukkuevalmentajat

Paavo Romppainen, Seinäjoen Hiihtoseura

Valmentaja: Kimmo Yliriesto

Hopeasomparyhmä

Hopeasompa-ryhmässä pureudutaan hyvän harjoittelun varmistamiseen vuoden jokaisena päivänä, niin leireillä kuin kotiharjoittelussakin. Ryhmän urheilijat ovat yläkouluikäisiä. Ryhmän keskeisimpiä tehtäviä ovat muun muassa valmennuksen tehostaminen, urheilijaksi kasvun tukeminen sekä ohjaus menestyksekkääseen opiskelun ja urheilun yhdistäminen leirien yhteydessä

Sofia Mattila, Jokilaakson Mäkiseura
Tuomas Kinnunen, Lahden Hiihtoseura
Tuomas Meis, Siilinjärven Ponnistus
Tomi Viljanen, Seinäjoen Hiihtoseura
Kaimar Vagul, Lahden Hiihtoseura
Aatu Ylimäki, Lapuan Virkiä

Valmentajat: Kimmo Yliriesto, Ossi-Pekka Valta, Olli Muotka

Mäkihypyn valmennustoiminnan malli

Mäkihypyn kansallista toimintamallia on uudistettu ja kirkastettu hajautetun keskittämisen periaatteella.
Mäkihyppytoiminta keskittyy Kuopion, Lahden ja Rovaniemen keskuksiin.

Lahden ja Kuopion maajoukkuevalmennuskeskusten yhteydessä toimivat akatemioiden TOP TEAM -ryhmät. Ryhmän urheilijoilla on yhteisiä harjoituksia ja leiritoimintaa maajoukkueiden kanssa. Lahden TOP TEAM -valmennuksesta vastaa Ossi-Pekka Valta ja Kuopiossa Kimmo Savolainen. Muilla paikkakunnilla asuvat urheilijat valmentautuvat etäjäseninä.

Maajoukkueiden kanssa pidettävillä leireillä TOP TEAM -ryhmien urheilijoiden henkilökohtaisilla valmentajille on yhteisiä tilaisuuksia maajoukkueen valmentajien Janne Väätäisen ja Lauri Hakolan kanssa. Tavoite on lajin valmennustaidon kehittäminen luomalla yhteinen, avoin keskustelu- ja ajastustenvaihtofoorumi.

Yläkouluikäisten ja nuorten maajoukkueen leiritystoimintaa toteutetaan Lahdessa yhteistyössä Pajulahden urrheiluopiston kanssa. Toista harjoituskeskusta lähdetään rakentamaan Rovaniemelle. Lapin urheiluopistolla Santasportilla on erinomaiset majoitustilat ja harjoittelupaikat.

Toimintamalli mahdollistaa hyppäämisen lumelle pitkälle kevääseen. Olli Muotka on aloittanut Santasportin mäkivalmentajana ja vastaa nuorten ryhmien toiminnasta yhdessä Hiihtoliiton valmentajien Kimmo Ylirieston ja Ossi-Pekka Vallan kanssa.

SJTEAMFIN-yhteistyökumppanit kaudella 2020-2021