Hae mukaan Startti Ladulle 2023-2024-prosessiin

Hiihtoliitto järjestää yhteistyössä Vierumäen kanssa seuroille kehittämisprosessin – Startti Ladulle. Kyseessä on seuroille tarjottava yhteinen prosessi, jonka tarkoituksena on tukea seuroja kehittämistyössä sekä luoda seurojen kesken aktiivinen verkosto. Prosessi koostuu kahdesta osiosta a)Vierumäellä pidettävistä kolmesta lähiviikonlopusta ja b) lähiviikonloppujen välissä tehtävästä itsenäisestä työstä sekä yhteisistä Teams kokoontumisista. Prosessi alkaa marraskuussa 2023 ja päättyy toukokuussa 2024. Startti Ladulle -prosessiin otetaan mukaan kymmenen seuraa.

Startti Ladulle keskittyy seuratoiminnan kehittämiseen Tähtiseura-ohjelmassa olevien osa-alueiden mukaan: johtaminen ja hallinto, urheilutoiminta, seuran ihmiset sekä aineelliset resurssit. Yhteisen kehittämisprosessin jälkeen seuroilla on mahdollisuus pyytää Tähtiseura-auditointia. Mikäli seuralla on ajatuksissa Tähtiseura-status, on Startti Ladulle -prosessiin osallistuminen erinomainen keino tämän tavoitteen saavuttamisessa.

Ketkä voivat hakea mukaan?

Mukaan voivat hakea kaikki hiihtoliiton jäsenseurat, jotka eivät vielä ole Tähtiseuroja. Prosessi soveltuu erinomaisesti niille seuroille, joilla on innokkuutta ja halua kehittää toimintaansa entistä paremmaksi. Osallistuminen vaatii seuralta sitoutumista ja sen tulee voida osoittaa prosessille sopivat resurssit, sillä työskentely on myös itsenäistä. Seuran tulee sitoutua prosessiin vähintään kolmen henkilön voimin, yhden osallistujista toivotaan olevan alle 35-vuotias. Startti Ladulle -prosessiin hakeneista seuroista valitaan mukaan kymmenen seuraa.

Startti Ladulle -prosessin kustannukset?

Prosessiin mahtuu mukaan kymmenen seuraa, näistä hiihtoliitto kustantaa mukaan kaksi osallistujaa / seura (ei sis. matkakustannuksia Vierumäelle). Seurat kustantavat Vierumäen lähiviikonloppujen matkakustannukset sekä yhden tai halutessaan useamman osallistujan mukaan.

Startti Ladulle -prosessin kustannukset ovat n. 196 €/hlö/vkl. Hinta sisältää: Startti Ladulle -prosessin Vierumäellä, ruokailut lähiviikonloppujen aikana sekä majoittumisen (2hh) ja aamiaisen opistolla.

Mitä Startti Ladulle -prosessin jälkeen?

Startti Ladulle -prosessin aikana siinä mukana olevat seurat verkostoituvat keskenään ja yhteistyö lajiliiton suuntaan vahvistuu. Yhteisen kehittämisprosessin myötä kynnys jatkuvaan kehittämiseen madaltuu. Halukkailla seuroilla on mahdollisuus hakea Tähtiseura-auditointia. Tähtiseuroiksi auditoituneet seurat jatkavat jatkuvan kehittämisen ladulla. Myös ne seurat, jotka eivät halua auditoitua Tähtiseuraksi saavat prosessista erinomaista tietoa, oppia ja työkaluja toimintansa jatkuvaan kehittämiseen. Seurat päättävät itse, millä tavalla he jatkavat kehittämistä Startti Ladulle -prosessin jälkeen.

Haku sulkeutuu 31.5.2023.

Lisätietoa: Sandra Sirén, seuratoiminnan kehittäjä, 040 6694462, sandra.siren@hiihtoliitto.fi