Nuorten urheilijoiden ja valmennuksen kehittämisen rahasto

Maastohiihdon nuorten urheilijoiden ja valmennuksen kehittämisen rahasto on perustettu vuonna 2019, kun yksityishenkilö lahjoitti Suomen Hiihtoliitolle 300 000 euroa nuorten lahjakkaiden maastohiihtäjien menestyksen edistämiseksi tulevaisuudessa. Rahaston varat käytetään kohdennetusti maastohiihtäjien urheilijan polun eri vaiheisiin, painottaen ikävaihetta 17-23-vuotta, jolloin nuoren urheilijan tuen tarve ennen maajoukkuetoimintaa on kovimmillaan

Rahaston toimintaperiaatteet

Rahaston tehtävänä on jakaa siihen lahjoitettu pääoma kolmen vuoden kuluessa 1.1.2020 – 31.5.2023. Myönnettävät avustukset vuosittain ovat 2000-3000€/urheilija ja rahastosta myönnetään avustuksia erikseen kirjattuihin tarkoituksiin ja erikseen määritetyin kriteerein. Rahaston varojen jakamista ohjaa rahastolle nimetty hoitokunta.

Rahaston varojen käyttötarkoitus

1) Mahdollistaa nuorten lahjakkaiden urheilijoiden kehittymistä

• Avustus kohdistetaan 17-23 vuotiaisiin huippulahjakkuuksiin
  • Sama urheilija voi saada avustuksen useasti
  • Avustuksen saanti edellyttää kilpauran jatkoa

Avustuksen myöntökriteerit

1. Menestys kansainvälisissä arvokilpailuissa
    MC- ja MM-kilpailut
    Nuorten MM-kilpailut
    EYOF-, YOG- ja Nuorten Pohjoismaiden mestaruuskilpailut
  2. Menestys yleisen sarjan ja nuorten SM-kilpailuissa
  3. Menestys kotimaisissa nuorten cupeissa

Avustusta voivat hakea myös parahiihtäjät erillisen kriteeristön mukaisesti.

Nuorten lupaavien urheilijoiden kohdalla voidaan huomioida sairastumisesta tai loukkaantumisesta aiheutuneet kehitysesteet, jolloin uraa tarkastellaan usean kauden perusteella.

2) Mahdollistaa laajempi valmentajakoulutus tasoilla 1-3, jotta valmentajan polulle saadaan enemmän osallistujia

• Koulutustuki seuroille 1-3 tasokoulutuksiin
  • Valmentajakouluttajien rekrytointi ja kouluttaminen: Järjestetään kouluttajakoulutusta ja vahvistetaan kouluttajaringin toimintaa mm. materiaalin kehityksen, lisäkoulutuksen ja kohtuullisten kouluttajapalkkioiden kautta.
  • Valmentajakoulutuksien sisältöjen kehittäminen

3) Mahdollistaa seuratyön laadun parantamista

• Seura-avustus valmentajien osaamisen ja valmennuksen kehittämiseen
  • Seurojen toiminnan kehittämisen koulutuskiertue

Kaudella 2022-2023 rahaston hoitokuntaa on päättänyt tukea seurojen kouluttautumista valmentajakoulutusten tasoilla 1-3. Tukisummat ilmoitetaan lokakuun aikana.

Seura-avustuksen haku kaudelle 2022-2023

Nuorten urheilijoiden ja valmennuksen kehittämisen rahaston seura-avustushaku on auki kaudelle 2022-2023.

Seura-avustusta on mahdollista hakea seuran valmentajien osaamisen kehittämiseen. Koulutukset voivat olla Hiihtoliiton tasokoulutuksia, aluejärjestöjen koulutuksia tai Suomen Valmentajat ry:n järjestämiä koulutuksia. Avustus on mahdollista saada uusien valmentajien rekrytointiin ja osaamisen kehittämiseen, toiminnan uudelleen käynnistämiseen tai laajentamiseen sekä muuhun seuran valmennusta ja ohjausta tukevaan toimintaan.

Seuralla tulee olla vähintään 25 % omavastuuosuus.
Seura-avustuksen maksimisumma on 1500 €.
Hae avustusta viimeistään 15.10.2022.

Lisätietoja:
Tilda Rajamäki (koulutusasiantuntija), tilda.rajamaki@hiihtoliitto.fi