Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot tapasivat Valkeakoskella 3.–4.7.2024

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n vuositapaaminen ja vuosikokous pidettiin Hotelli Waltikassa Valkeakoskella 3.-4.7.2024. Kokoontuminen Valkeakoskella oli kolmas peräkkäin.

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:llä on Hiihtoliiton eri lajiryhmistä sekä ampumahiihtäjistä ja paralympiahiihtäjistä noin 120 jäsentä, jotka ovat entisiä edustus-, maajoukkue- ja SM-tason toiminnassa mukana olleita kilpailijoita, valmentajia, hiihtojohtajia tai -toimijoita. Uusia jäseniä toivotaan mukaan toimintaan.

Tietokirjailija Kalle Virtapohja esitelmöi Valkeakoskella aiheesta ”Tuntematon Paavo Nurmi”.  Sata vuotta sitten Paavo Nurmi voitti Pariisin vuoden 1924 kesäolympiakisoissa viisi kultamitalia. Paavo Nurmi on kaikkien aikojen kesäolympiakisojen yleisurheilun mitalitilaston kärjessä yhdeksällä kultamitalillaan ja kolmella hopeamitalillaan vuosien 1920, 1924 ja 1928 kesäolympiakisoista.

– Paavo Nurmi oli aikansa supertähti, joka siirsi ennätykset uusille luvuille. Pariisin olympiakisojen jälkeen vuonna 1925 Nurmi kilpaili Amerikassa tavaten USA:n presidentin ja filmitähtiä. Nurmi oli opiskellut liikkeenjohtoa, jossa työn tuottavuutta mitattiin sekuntikellolla. Nurmi siirsi sekuntikellon käytön juoksuradalle, Virtapohja kertoi kuulijoilleen.

Hiihtoliiton tervehdyksen Valkeakoskelle toi puheenjohtaja Sirpa Korkatti. Korkatin aiheena oli ”Hiihtoliiton upea historia ansaitsee hienon tulevaisuuden – mutta miltä tulevaisuus näyttää?”

Korkatti oli huolissaan lähivuosina uhkaavasta liikunnan rahoituksen vähenemisestä. Harrastajien määrä on pudonnut, kun Ikäluokat ovat pienentyneet. Nuorten liikkumattomuus on huolena. Hiihto ei ole enää automaattisesti nuorten suosikki harrastuslajina.

– Hiihtoliiton on tehtävä kaikkensa, että hiihtäjät voivat hyvin. Pitää toimia viisaasti kohti aikaa meidän jälkeemme, Korkatti kiteytti.

Korkatti kertoi hienona uutisena, että Lahti saa järjestettäväkseen vuoden 2029 MM-hiihdot jo kahdeksannen kerran.

Ensimmäisenä iltana vuositapaamisen ohjelmassa oli Apianniemen kesäteatterissa ”Juice”-musikaali.

Vuosikokouksessa vietettiin hiljainen hetki vuoden 2023 ja alkuvuoden 2024 edesmenneiden 13 jäsenen muistoksi.

Vuosikokous kutsui uusiksi kunniajäseniksi Marjatta Kajosmaan ja Marja-Liisa Kirvesniemen. Aikaisemmin nimettyjä kunniajäseniä ovat Heikki Hasu, Hannu Taipale ja Senja Nuolikivi. Uudeksi yhdistyksen jäseneksi liittyi Keijo Tarvonen Kangasniemeltä.

Pekka Toivonen jatkaa Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n puheenjohtajana. Johtokunnassa ovat varapuheenjohtaja Matti Niemi, Senja Nuolikivi, Erkki Jääskeläinen ja Timo Mäkelä. Rahastonhoitajana jatkaa Markku Tunturi ja sihteerinä Matti Harju.

Kesällä 2025 kokoonnutaan uudelleen Valkeakoskella.

Uutiskuva: Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot yhteiskuvassa Valkeakoskella 3.7.2024

Kuva 1: Tietokirjailija Kalle Virtapohja esitelmöi Paavo Nurmesta.

Kuva 2: Puheenjohtaja Sirpa Korkatti toi Valkeakoskelle Hiihtoliiton terveiset.

Kuva 3: Teatteriesitystä odottivat Erkki Jääskeläinen (vas.), Tapio Wallenius, Alpo Peltola ja takana Kalle Virtapohja puolisoineen.

Kuva 4: Toiminnantarkastaja Alpo Peltola (vas.) ja rahastonhoitaja Markku Tunturi tarkastelivat yhdistyksen tilejä.

Kuva 5: Timo Mäkelälle luovutettiin standaari tulevan merkkipäivän johdosta Markku Tunturin (vas.) ja varapuheenjohtaja Matti Niemen toimesta.

Kuva 6: Hiihtosiskot Marjatta Kiviniemi, Ulla Keränen, Maija Nivukoski, Senja Nuolikivi (edessä) ja Hilkka Riihivuori.

Kuva 7: Pekka Toivonen jatkaa yhdistyksen puheenjohtajana.

Teksti ja valokuvat: Matti Harju

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n toiminnasta lisää täällä.