Maastohiihdon johtoryhmä kokoontui 12.6.2024

Maastohiihdon johtoryhmän kesäkuun ja samalla toimintakauden 2023–2024 viimeisessä kokouksessa 12.6.2024 päätettiin kauden 2024–2025 kilpailukalenterirunko ja osallistumismaksut sekä vuoden 2026 SM-hiihtojen järjestäjät. Lisäksi kuultiin Hiihtoliiton puheenjohtajan katsaus liiton tilanteeseen sekä seura- ja koulutustoiminnan ajankohtaiset asiat.

Johtokunnan fokus on liiton talouden tervehdyttämisessä

Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti toi johtokunnan terveiset johtoryhmälle ja kertoi fokuksen olevan tällä hetkellä liiton talouden tervehdyttämisessä.

– Tilanne on haastava ja vaatii kriisijohtamista talouden osalta. Töitä on tehty paljon ja uskallettu tehdä myös päätöksiä. Tilannekuvan hahmottaminen on avainasemassa. Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön kanssa tehtävää yhteistyötä ja maajoukkueen kesän harjoitustoiminnan mahdollistumista Olympiakomitean tehostamistukien avulla voidaan pitää isona onnistumisena. Edessä ovat MM- ja olympiakisatalvet. Huippu-urheilutoimintaa kehitetään yhdessä Olympiakomitean ja lajikoordinaattoreiden kanssa. Hiihtoliiton uusi rakenne selkenee alkusyksystä ja tulevaisuuden suhteen on luottavainen olo, Korkatti kertoi.

Hiihtoliiton puheenjohtajan laajempi tilannekatsaus on luettavissa täällä.

Seura- ja koulutustoiminnan kuulumisia

Seuratoiminnan kehittäjä Sandra Sirén kertoi johtoryhmälle Lasten urheilun uusi suunta -prosessista, jossa Hiihtoliitto on mukana yhdessä muiden lajiliittojen kanssa. Prosessissa luodaan yhteinen arvoperusta alle 12-vuotiaiden lasten liikkumiselle ja lajiliitot auttavat toinen toisiaan kehittämään lasten urheilua.

Sirén raportoi johtoryhmälle myös kevään Tähtiseura-auditoinneissa seurojen esiin nostamista asioista, joita ovat mm. seurojen välisen yhteistyön vahvistaminen, liiton jalkautuminen seuroihin, kilpailutoiminnan kehittäminen, seurojen valmennuslinjauksen ja urheilijan polun sekä hallinnon kehittämisen sparraus ja yhteisen hiihtoperheen rakentaminen.

Koulutusasiantuntija Tilda Rajamäki kertoi kevään Suomalainen latu – nuorten urheilijoiden arjessa -maastohiihdon valmennuslinjauksen jalkautuskiertueen päättyneen – onnistunut kiertue keräsi yli 300 osallistujaa. Kiertue osoitti kentälle kaivattavan liiton ja seurojen yhteisiä tapaamisia ja seurojen ruohonjuuritason työhön tarvittavan apua ja sparrausta.

Huoltokoulutusmateriaalin uusiminen ja kehittäminen on loppusuoralla ja materiaali on saatavissa jatkossa myös digiversiona. Lumilajien yhteinen valmennuskoulutustoiminnan kehittäminen on niin ikään käynnissä.

Vuoden 2026 SM-kisajärjestäjät on nimetty – kisajärjestäjien koulutus on osa tulevaa kilpailua

Johtoryhmä päätti kokouksessaan kauden 2024–2025 kilpailukalenterirungon SM-hiihtoineen sekä vuoden 2026 SM-hiihtojen järjestäjät kilpailuryhmän esityksen mukaisesti. Uudet SM-kisajärjestäjät kutsutaan syksyn kisajärjestäjien koulutukseen, joka on avoin myös kaikille muille kisajärjestäjille. Kilpailuryhmän puheenjohtaja Harri Kittilä ja koko johtoryhmä korostavat koulutuksen olevan yksi osa tulevaa kilpailua, jonka tarkoituksena on tiedonsiirto edellisten ja uusien kisajärjestäjien välillä.

Johtoryhmä hyväksyi ja päätti myös kilpailuryhmän esittämät kilpailujen osallistumismaksut kaudelle 2024–2025. SM- ja Suomen Cupin kilpailujen osallistumismaksuihin sekä muiden kilpailujen maksimiosallistumismaksuihin tulee 2–5 euron korotukset ja samalla Hiihtokalenterissa tapahtuvista ilmoittautumisista peritään Hiihtoliitolle 5 euroa per ilmoittautuminen aiemman 3 euron sijaan. Tuotto käytetään kauden aikana fluoritestauksista aiheutuviin kuluihin, Hiihtokalenterin ja Kilmon kehittämiseen sekä kilpailukauden päivystyspalveluihin.

Etenkin 16-sarjalaisten nuorten osallistumisoikeus eritasoisiin kilpailuihin on tapetilla vuosittain. Kilpailuryhmä ja sääntöryhmä keskustelevat asiasta säännöllisesti ja johtoryhmä nimesikin kilpailuryhmän esittämän asiantuntijaryhmän eri ikäryhmien osallistumisoikeuksien määrittelemiseksi kaudelle 2025–2026. Ryhmän kokoonpano on Juha Kolu, Annmari Viljanmaa, Mattias Skog, Harri Kittilä ja Ville Maunuksela.

Maastohiihdon johtoryhmän seuraava kokous pidetään 18.9.2024.

Maastohiihdon johtoryhmän tehtävänä on ohjata, tukea ja kehittää maastohiihdon operatiivista urheilutoimintaa hyväksytyn toimintasuunnitelman ja budjetin puitteissa. Johtoryhmän puheenjohtajana toimii Esko Valikainen ja jäseninä Jukka Tahkola, Jussi Prykäri, Juha Toivo, Mika Paananen, Harri Kittilä ja Pasi Rajala.