FIS Council vahvisti maailmancup-kalenterit kaudelle 2024–2025 – Martti Uusitalo jatkaa FIS Councilin jäsenenä

FIS Council kokoontui Kansainvälisen hiihtoliiton kevätkokouksessa tiistaina 4.6. Reykjavikissa, Islannissa. Kokouksessa vahvistettiin tulevan kauden maailmancup-kalenterit. Ruka ja Lahti ovat tuttuun tapaan mukana maailmancupien kilpailukalenterissa. Ruka avaa sekä maastohiihdon että yhdistetyn miesten maailmancup-kauden, ja Lahti puolestaan päättää maastohiihdon, yhdistetyn miesten sekä mäkihypyn naisten maailmancup-kaudet maaliskuun lopussa.

Lisäksi kokouksessa nimitettiin tulevien MM-kilpailujen isäntämaat ja vahvistettiin sääntömuutokset. Kansainvälinen hiihtoliitto (FIS) myönsi lisäaikaa Lahden 2029 MM-kisojen hakuprosessiin. Suomen Hiihtoliitto jatkaa hakuprosessia yhteistyössä Lahden kaupungin ja Lahden Hiihtoseuran kanssa. Lue lisää >>

Maailmancup-kalenterit kaudelle 2024–2025

Maastohiihdon maailmancup –kilpailukalenteri
Yhdistetyn maailmancup -kilpailukalenteri Miehet | Naiset
Mäkihypyn maailmancup -kilpailukalenteri Miehet | Naiset

Maastohiihdossa Tour de Ski kokee muutoksia tulevina vuosina. Kiertue järjestetään tulevalla kaudella ainoastaan kahdella paikkakunnalla Italiassa; Toblachissa ja Val di Fiemmessä. Muutoksella pyritään rakentamaan kestävämpää toimintatapaa. Lisäksi kuninkuusmatkat palaavat Salpausselän kisoihin 40 vuoden tauon jälkeen, kun maailmancupin päätösviikonloppuna Lahdessa kilpaillaan 50 kilometrin yhteislähtökilpailut perinteisellä hiihtotavalla.

Pohjoismaisten lajien MM-kilpailut käydään Norjan Trondheimissa 26.2.-9.3.2025. Nuorten MM-kilpailut käydään puolestaan Italian Schilpariossa 3.-9.2.2025.

Mäkihypyn ja yhdistetyn sääntömuutokset

Mäkihypyssä urheilijoiden mitat mitataan viime kauden tapaan digitaalisen mittauslaitteiston avulla. Tulevalla kaudella urheilijoiden hyppypukuihin asennetaan sirut, jotka auttavat pukujen mittauksessa ja testauksessa. Siruihin perustuvaa tunnistustekniikkaa testataan tulevalla kesä-GP:llä, jonka jälkeen ne ovat käytössä myös talvella.

Lue lisää FISin sivuilta

Yhdistetyssä maailmancupiin lisätään uusi kilpailumuoto; Individiual Super Sprint. Lisäksi tulevalla kaudella naiset kilpailevat ensimmäistä kertaa maailmancupissa suurmäestä Oslon Holmenkollenilla. Siruihin perustuvaa hyppypukujen tunnistustekniikkaa testataan myös yhdistetyssä tulevalla kesä-GP:llä.

Lue lisää FISin sivuilta

FIS Congress kokoontui keskiviikkona 5.6. – Martti Uusitalo valittiin jatkokaudelle FIS Counciliin

FIS Congress kokoontui Islannin Reykjavikissa keskiviikkona 5.6. Kongresissa Martti Uusitalo valittiin jatkokaudelle FIS Counciliin.

– Olemme todella tyytyväisiä, että Martti Uusitalo valittiin jatkokaudelle. Lisäksi olemme tyytyväisiä siihen, että saimme neljä pohjoismaiden edustajaa Counciliin. Se on meille yhteisesti tärkeää, kertoo Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti.

Kuva: Tony Kilponen