Suomalaisen perheyritys Finnfoamin ja Hiihtoliiton pitkäaikainen yhteistyö jatkuu – Finnfoam maastohiihtomaajoukkueen pääyhteistyökumppaniksi

Suomalainen perheyritys Finnfoam palaa reilun vuoden tauon jälkeen Suomen Hiihtoliiton kumppaniksi. Finnfoam on ekologisen rakentamisen suunnannäyttäjä ja yksi johtavista muovipohjaisten lämmöneristeiden valmistajista.

Uuden yhteistyösopimuksen myötä Finnfoam palaa maastohiihdon A-maajoukkueen pääyhteistyökumppaniksi kausille 2024-25 ja 2025-26 sekä Rukan maailmancupin viralliseksi pääyhteistyökumppaniksi. Finnfoam haluaa olla vahvasti mukana tukemassa ja kehittämässä talvilajien harrastusmahdollisuuksia muuttuvissa ilmasto-olosuhteissa.

– Suomen Hiihtoliitto on haastavassa tilanteessa, mutta katsomme Finnfoamilla jo tulevaan. Vakuutuimme Hiihtoliiton toimintasuunnitelmasta ja uuden puheenjohtajan Sirpa Korkatin määrätietoisesta johtamisesta, jolla suunta saadaan varmasti käännettyä. Vaikeat paikat ovat tilanteita, jolloin tukea tarvitaan ja siksi lähdemme nyt maastohiihdon tukijaksi. Haluamme osaltamme olla tukemassa suomalaisille rakasta lajia sekä tehdä aktiivisesti töitä lumilajien harrastusolosuhteiden eteen, kertoo Finnfoamin varatoimitusjohtaja Asso Erävuoma.

Lumivarmuus tulevaisuudessa yhä oleellisempaa

Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti on erittäin tyytyväinen uudesta yhteistyösopimuksesta. Olosuhteiden kehittäminen ja lumivarmuus tulevat tulevaisuudessa olemaan lumilajeissa yhä tärkeämpiä. Finnfoamilla on erityistä osaamista kestävien ratkaisujen sekä lumenvarastointiratkaisujen kehittämisessä ja on näin ollen merkittävä kumppani Hiihtoliiton olosuhdetyössä.

– Yhteistyösopimus Finnfoamin kanssa tuntuu tässä hetkessä todella erityiseltä ja on meille vahva viesti, että olemme menossa oikeaan suuntaan. Vastuullisena toimijana Finnfoam haluaa olla tukenamme kohti parempia aikoja. Myös arvomaailmamme sopivat erinomaisesti yhteen ja tukevat kumppanuutta. Finnfoamilla on poikkeuksellista osaamista olosuhteiden kehittämiseen ja tulemme osana kumppanuutta edistämään suomalaisten liikkumista lumella olosuhdetyön myötä. Olemme erittäin innostuneita Finnfoamin paluusta maastohiihdon tukijaksi. Maastohiihdon maajoukkue ja Ruka Nordic tulevat varmasti tarjoamaan jälleen upeita hetkiä tulevina talvina, Korkatti iloitsee.

Energiatehokkaat ratkaisut estävät lumen sulamista sekä alta että päältä

Finnfoam on kehittänyt ratkaisuja lumen energiatehokkaaseen säilömiseen sekä hiihtolatujen kestävyyden parantamiseen hankalissa sääolosuhteissa. Näillä lumen sulamista pystytään estämään erittäin tehokkaasti, ilman jäähdytyslaitteistoa tai energiankulutusta. Myös lumen varastoimiseen kehitetyllä Snow Secure -järjestelmällä on merkittävä vaikutus hiihtokauden pituuden kannalta.

– Olemme kehittäneet jo 2010-luvun aikana kustannustehokkaan eristetyn rullahiihtoradan perustamisratkaisun, joka toimii myös parhaana mahdollisena ensilumenladun pohjana. Ratkaisu hidastaa lauhoina syksyinä lumen sulamaa noin puolella, koska maan lämmön sulattava vaikutus saadaan katkaistua. Lisäksi lumensäilöntään erikoistuneella Finnfoamin sisaryrityksellä Snow Securella on alansa tehokkain ratkaisu, joka perustuu Finnfoam-eristeisiin. Snow Securen lumenvarastointiratkaisulla varmistetaan tänä päivänä jo muun muassa Levin ja Rukan maailmancup-tapahtumien lumivarmuus, Erävuoma kertoo.

Hiihdon harrastusolosuhteiden rakentaminen on kunnille edullista

Hiihto liikuttaa tavallisia suomalaisia isoilla joukoilla, mikä näkyy hyvin ensilumen laduilla: Vuodesta toiseen ne ovat aina täynnä kaikenikäisiä ihmisiä. Erityisesti Etelä- ja Keski-Suomessa huonot olosuhteet vaikeuttavat hiihdon harrastamista. Tarvetta ensilumenlatujen ratkaisuille siis on. Muihin lajeihin verrattuna hiihtokauden aikaisen aloituksen ja lumiolosuhteiden varmistaminen on kunnille todella edullista.

– Vajaan parin kilometrin eristetyn rullahiihtoradan ja lumivarastoon investoiminen maksaa kokonaisuutena kertakuluna reilut puoli miljoonaa euroa, kun muilla lajeilla se on tyypillisesti kymmeniä miljoonia per harrastushalli. Vuosittain lumen varastointi maksaa vain alle euron per kuutio. Ratkaisuillamme voimme auttaa kaikkia kuntia tarjoamaan kustannustehokkaasti hiihtomahdollisuuksia heti talven alussa kaikille, vauvasta vaariin”, Erävuoma toteaa.

Suomalainen perheyritys Finnfoam tarjoaa ja kehittää 40 vuoden kokemuksella markkinoiden edistyksellisimpiä rakenteellisen energiatehokkuuden ratkaisuja rakentamisen ja rakennuksen käytönaikaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Finnfoam-konserni on tunnettu energiatehokkaan rakentamisen suunnannäyttäjänä, jonka innovatiivinen kehitystyö on nostanut Finnfoamin yhdeksi johtavaksi muovipohjaisten lämmöneristeiden valmistajista Itämeren alueella. Lue lisää: https://www.finnfoam.fi/