Hiihtoliiton muutosprosessi etenee – edellytykset Lahden MM-kisojen 2029 järjestämiseen ja hakuprosessin jatkamiseen selvitetään

Hiihtoliiton johtokunta käsitteli kokouksessaan 21.5. muutosprosessin etenemistä ja toimenpiteitä taloustilanteen tasapainottamiseksi. Kokouksessa päätettiin, että Lahden 2029 MM-kisojen hakuprosessiin ja järjestelysopimuksen allekirjoittamiseen haetaan lisäselvitysaikaa Hiihtoliiton taloudellisesta tilanteesta johtuen. Päätös vuoden 2029 MM-kisoista sekä kisojen järjestelysopimus on Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) aikataulun mukaan tarkoitus allekirjoittaa 4.6. FIS-kongressissa Reykjavikissa.

– Haluan korostaa, että tarkastelemme tilannettamme pitkällä aikavälillä ja joudumme tekemään myös erittäin vaikeita päätöksiä. Olen kuitenkin iloinen, että tällä hetkellä meillä on kykyä ja tahtoa tehdä päätöksiä, jotka ovat välttämättömiä tulevaisuuden kannalta. Tästä kertoo osaltaan myös päätös MM-kisojen 2029 hakuprosessin lisäselvityksestä. Emme etene hakuprosessissa ennen kuin meillä on varmuus, että olemme taloudellisesti kestävällä pohjalla sekä kisoihin mentäessä, että kisojen jälkeen. Meillä on vakaa tahtotila, että kisat järjestetään, mutta ei millä hinnalla hyvänsä, kertoo Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti.

Valmistelu MM-kisojen osalta jatkuu tiiviisti yhdessä Lahden kaupungin ja Lahden Hiihtoseuran kanssa. Kulurakenteen ja tuottojen laskun lisäksi Hiihtoliiton taloustilanteen yhtenä haasteena on Lahden 2017 MM-kisoista aiheutunut velka Lahden kaupungille, jota on jäljellä vielä noin 1,9 miljoonaa euroa. Tilanteella on auttamatta vaikutusta myös MM-kisojen hakuprosessiin sekä mahdolliseen järjestämiseen.

– Vastuullisen johtamisen näkökulmasta olisi vastuutonta ottaa näin kriittisessä ja epävakaassa taloustilanteessa MM-kisojen järjestelyvastuu, ellemme löydä kestäviä ratkaisuja, jotka varmistavat tasapainoisen talouden. Tähän meidän on yhdessä etsittävä ratkaisuja eri toimijoiden kanssa, jotta hakuprosessissa voidaan edetä. Olemme olleet asiasta yhteydessä myös Kansainväliseen hiihtoliittoon. Haluamme viimeiseen asti välttyä tilanteelta, jossa kisojen järjestäminen ei olisi mahdollista, sanoo Korkatti.

Muutosprosessin läpiviemiseksi Hiihtoliiton johtokunta valitsi keskuudestaan 21.4. muutostyöryhmän, jonka tehtävänä on valmistella muutostoimenpiteitä johtokunnan käsiteltäväksi. Prosessi on edennyt vauhdilla ja tilannekuva selkiytynyt. Huippu-urheilun toimintaedellytykset harjoituskauden aikana on rakennettu yhteistyössä Olympiakomitean ja kumppaneiden kanssa. Lisäksi taloustilanteen tasapainottamiseksi on käynnistetty merkittävät sopeuttamistoimet. Myös johtamisjärjestelmää tullaan tarkastelemaan ketteryyden ja tehokkuuden lisäämiseksi.

– Olemme olleet kierteessä, jossa haasteita ja ongelmia on yritetty paikata väliaikaisratkaisuilla. Nyt olemme kuitenkin siinä pisteessä, että meidän on tehtävä isoja muutoksia, jotka aidosti saavat kierteen pysähtymään ja luovat mahdollisuuksia rakentaa kestävää taloutta ja toimintaa, Korkatti lisää.

Hiihtoliiton johtokunta päätti, että jatkossa johtokunnan kokouksiin osallistuvat johtokunnan varsinaiset jäsenet, liittovaltuuston puheenjohtajisto sekä henkilökunnasta vt. toiminnanjohtaja, kokouksen sihteeri ja viestintäpäällikkö. Muut henkilöt osallistuvat tarpeen mukaan. Kokouksen jälkeen varajäsenet Timo Sallinen ja Niina Meis ilmoittivat eroavansa varajäsenten tehtävistä. Hiihtoliiton liittovaltuusto kokoontui liittovaltuuston iltakouluun keskiviikkona 22.5. kuulemaan muutosprosessin etenemisestä. Hiihtoliiton johtokunta kokoontuu seuraavan kerran torstaina 13.6.2024.