Maastohiihdon johtoryhmän maaliskuun kokouksessa keskusteltiin huippu-urheilun tilanteesta – ryhmän puheenjohtaja vaihtuu

Maastohiihdon johtoryhmän 5.3.2024 pidetyssä kokouksessa kuultiin lajikoordinaattorin esittämä huippu-urheilukatsaus ja käytiin keskustelua Suomen maastohiihdon huippu-urheilun tilanteesta ja harjoittelusta, kansallisesta kilpailutoiminnasta sekä Kuopion Suomen Cupin miesten viestin tapahtumista. Lisäksi johtoryhmä hyväksyi valmentajien esittämän joukkueen nuorten PM-hiihtoihin.

Lahden maailmancupissa onnistuttiin erinomaisesti – nuorten MM-hiihdot suomalaisten osalta alavireiset

Lajikoordinaattori Jarmo Riski totesi huippu-urheilukatsauksessaan kevään maailmancup-joukkueen tulosten olleen erinomaisia – Lahdessa onnistuttiin koko tiiminä erityisen hyvin. U23 ja U20 MM-kilpailut olivat sen sijaan suomalaisten osalta alavireiset Hilla Niemelän saavuttamasta hopeamitalista huolimatta. Suomalaiset ovat vapaan hiihtämisessä takamatkalla muihin nähden ja nuorten maajoukkueet ovat hyvin heterogeenisiä tuloksenteon kannalta. U20-ikäluokassa ollaan joukkueena huolestuttavan kaukana kärjestä.

Kansainvälisen vaatimustason määrittelytyö on aloitettu Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön kanssa ja tulevan harjoituskauden ja maajoukkuetoiminnan suunnittelu on käynnissä. Valmennuksen asiantuntijaryhmän perustaminen on työn alla. Maastohiihdon valmennuslinjauksen jalkautuskiertue starttaa huhtikuussa.

Johtoryhmä kävi keskustelua Suomen maastohiihdon huippu-urheilun tilanteesta ja harjoittelusta. Kansallisessa kilpailujärjestelmässä on oltava samanlaisia kilpailuja kuin kansainvälisesti. Hyvin toimivat seurat on kytkettävä toimintaympäristöihin/akatemioihin lähelle maajoukkuevalmennusta. Seurojen välinen yhteistyö mahdollistaa laadukkaan harjoittelun. Myös pienillä seuroilla on oma roolinsa toimintamallissa, mutta hyville urheilijoille on oltava polku eteenpäin. Myös alue- ja piiritoimintaa tulee kehittää.

Johtoryhmä päätti pyytää maastohiihdon valmentajaryhmältä muutostarpeet kilpailutoiminnan kehittämiseksi ja lisäksi tuottaa seuranäkökulmasta kilpailutoiminnan muutos- ja kehitystarpeet.

Olosuhteilla ratkaiseva merkitys Suomen Cupin rakentamisessa

Johtoryhmä keskusteli myös Suomen Cupin kilpailupaikkakunnista ja kilpailujen ajankohdista. Olosuhdetilanne todettiin ratkaisevaksi cupin ohjelman rakentamisessa.

Keskustelua kirvoitti niin ikään Kuopion Suomen Cupin miesten viestin tapahtumat, joiden seurauksena kilpailun tuomarineuvosto antoi Iivo Niskaselle ja Kalle Parantaiselle suulliset huomautukset. Sääntöryhmän puheenjohtaja Jussi Prykäri kertoi sääntöryhmän 3-jäsenisen asiantuntijaryhmän käsitelleen asiaa ja pitäneen tuomarineuvoston päätöksen voimassa.

Kokouksessa todettiin myös, että Seuraseminaari toteutetaan tänä keväänä arki-illan webinaarina 14.5.2024. Puheenjohtaja Sirpa Korkatti ilmaisi pettymyksensä Seuraseminaarin toteuttamisesta etänä ja toivoi, että lähitapaaminen seurojen kanssa onnistuu syksyllä. Syynä etätoteutukselle on säästövelvoite, jonka takia seuratiimi on esittänyt johtokunnalle Seuraseminaarin toteuttamista joka toinen vuosi lähitapaamisena ja joka toinen vuosi webinaarina.

Johtoryhmän jäsenistä puolet on tänä keväänä erovuorossa. Uusilla mahdollisilla johtoryhmän jäsenehdokkailla on mahdollisuus esittäytyä seurawebinaarissa ja johtokunta päättää johtoryhmän kokoonpanon touko-kesäkuun kokouksessaan.

Seurat voivat esittää jäsenehdokkaita johtoryhmään täällä.

Maastohiihdon johtoryhmän puheenjohtajana kesäkuusta 2021 lähtien toiminut Sirpa Korkatti valittiin liittovaltuuston kokouksessa 23.3.2024 Hiihtoliiton puheenjohtajaksi, joten johtoryhmän varapuheenjohtaja Esko Valikainen hoitaa puheenjohtajan tehtävää kuluvan kauden loppuun.

Maastohiihdon johtoryhmän seuraava kokous pidetään 23.4.2024.

Maastohiihdon johtoryhmän tehtävänä on ohjata, tukea ja kehittää maastohiihdon operatiivista urheilutoimintaa hyväksytyn toimintasuunnitelman ja budjetin puitteissa. Johtoryhmän puheenjohtajana toimii Esko Valikainen ja jäseninä Satu Kalajainen, Jukka Tahkola, Jussi Prykäri, Juha Toivo ja Mika Paananen.