Liittovaltuusto valitsi Sirpa Korkatin Hiihtoliiton uudeksi puheenjohtajaksi – Risto Happoselle Hannu Koskivuori -mitali ansioituneesta työstä lumilajien parissa

Liittovaltuusto valitsi lauantaina kokouksessaan Jyväskylässä Hiihtoliiton uudeksi puheenjohtajaksi Sirpa Korkatin

Hiihtoliiton liittovaltuusto vahvisti kokouksessaan lauantaina 23.3.2024 Jyväskylässä Hiihtoliiton tilinpäätöksen ja vuosikertomuksen 2022–2023 sekä myönsi vastuuvapauden johtokunnalle ja muille vastuuvelvollisille. Lisäksi liittovaltuusto hyväksyi Hiihtoliiton toimintasuunnitelman ja talousarvion 2023–2024. Kokouksessaan liittovaltuusto valitsi Hiihtoliiton uudeksi puheenjohtajaksi Sirpa Korkatin aiemman puheenjohtajan Markku Haapasalmen puheenjohtajakauden päättyessä.

Sirpa Korkatti valittu Hiihtoliiton uudeksi puheenjohtajaksi

Sirpa Korkatti on valittu Hiihtoliiton uudeksi puheenjohtajaksi. Hiihtoliiton liittovaltuusto valitsi uuden puheenjohtajan vaalivaliokunnan valmistelujen pohjalta. Ehdolla Hiihtoliiton uudeksi puheenjohtajaksi olivat Eerikkilän urheiluopiston Ihmiset ja kulttuuri -osion johtaja Sirpa Korkatti sekä Hiihtoliiton entinen toimitusjohtaja Jari Piirainen. Valinnan tehneeseen liittovaltuustoon kuuluu yhteensä 40 jäsentä. Maastohiihtoa edustaa 20, mäkihyppyä ja yhdistettyä 10 sekä alppilajeja 10 liittovaltuutettua.

– Tunnelmat ovat totta kai innostuneet. Koska olin asettautunut ehdolle, niin tämä oli tietysti tavoitteena. Samanaikaisesti olen kiitollinen, koska olen saanut paljon luottamusta osakseni. Hiihtoliiton tulevaisuudennäkymät juontuvat aika paljon taloustilanteesta. Minulle on tärkeää, että luomme ja kehitämme sellaista toimintakulttuuria, jossa keskustelemme, toimimme avoimesti ja läpinäkyvästi. Ensin on tietysti tärkeää saada uusi johtokunta toimimaan, ja haluan rakentaa sille toimivan yhteistyön, jossa kaikilla on selkeä rooli ja jokainen pääsee hyödyntämään osaamistaan. Uskon, että siitä asiat lähtevät etenemään. Mutta meidän on tietysti myös välttämätöntä tehdä selkeitä linjauksia ja päätöksiä talouden suhteen. Valitettavasti ne päätökset eivät aina tule olemaan helppoja ja kivoja, kertoo Hiihtoliiton tuore puheenjohtaja Sirpa Korkatti.

Kuuntele Sirpa Korkatin kommentit SoundCloudista.

Puheenjohtajan lisäksi johtokunnan varsinaisista jäsenistä puolet sekä kaikki varajäsenet olivat erovuoroisia. Lisäksi Juhani Huhtala ja Maria Sorvisto olivat ilmoittaneet luopuvansa johtokuntatyöskentelystä kesken kautensa. Liittovaltuusto valitsi vaalivaliokunnan yksimielisen päätösesityksen mukaisesti johtokunnan jäseniksi Jukka Raution ja varajäseneksi Timo Sallisen (alppilajit), Satu Sikasen ja Rinna Ikola-Norrbackan jäseniksi sekä Anssi Pentsisen varajäseneksi (maastohiihto) sekä Lauri Kettusen ja Tony Kilposen jäseniksi sekä Riina Valton varajäseniksi (mäkihyppy ja yhdistetty). Lisäksi valittiin johtokunnan varsinaiseksi jäseneksi Mikko Wiren ja varajäseneksi Niina Meis (muut jäsenet).

Johtokunnan erovuorossa olleet jäsenet:

Markku Haapasalmi, puheenjohtaja | Lauri Kettunen, mäkihypyn ja yhdistetyn edustaja | Sirpa Korkatti, maastohiihdon edustaja | Antti Kärävä, alppilajien edustaja | Rinna Ikola-Norrbacka, muu jäsen | Heikki Keskitalo, varajäsen | Riina Valto, varajäsen | Timo Sallinen, varajäsen | Anssi Pentsinen, varajäsen

Katso tästä koko johtokunnan kokoonpano.

Risto Happoselle Hannu Koskivuori -mitali numero 39

Hiihtoliitto on myöntänyt tämänvuotisen Hannu Koskivuori -mitalin pitkäaikaiselle lumilajien ja erityisesti alppihiihdon vaikuttajalle Risto Happoselle. Happonen on toiminut muun muassa Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) teknisenä asiantuntijana eli TD:nä alppihiihdossa vuodesta 1992 ja nopeuslaskussa vuodesta 2000 lopettaen tehtävät vasta pari vuotta sitten. Hän on ensimmäinen suomalainen TD alppihiihdon maailmancupin historiassa.

Suomen Hiihtoliitossa Happonen on toiminut valmentajana, johtokunnan jäsenenä 1996–2002 ja varapuheenjohtajana 2002 sekä liittovaltuuston puheenjohtajana, varapuheenjohtajana ja jäsenenä. Lisäksi Happonen on toiminut monissa luottamustehtävissä alppilajien organisaatioissa, FIS:n alppihiihdon nuorisokomitean jäsenenä 1996–2002 sekä sääntökomitean jäsenenä. Hän on myös ollut aktiivinen toimija Puijon Hiihtoseurassa eri rooleissa muun muassa valmentajana, alppijaoston puheenjohtajana, johtokunnan jäsenenä sekä kilpailunjohtajana.

Hannu Koskivuori -mitalia on jaettu vuosittain vuodesta 1985. Mitali jaetaan vuosittain ansioituneille lumilajien parissa toimiville henkilöille, yhteisöille tai järjestöille. Mitalin saajista päättää toimikunta, johon kuuluvat Hiihtoliiton puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat sekä liittovaltuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat.