Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot kesätapaamisessa Valkeakoskella

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n vuositapaaminen ja vuosikokous pidettiin Hotelli Waltikassa Valkeakoskella 21.–22.6.2022.

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:llä on Hiihtoliiton eri lajiryhmistä sekä ampumahiihtäjistä ja paralympiahiihtäjistä noin 140 jäsentä, jotka ovat entisiä edustus- ja maajoukkuetason toiminnassa mukana olleita kilpailijoita, valmentajia hiihtojohtajia tai toimijoita.

Hiihtoliiton terveiset veteraaneille toi puheenjohtaja Markku Haapasalmi, joka selvitti Hiihtoliiton toimintaa.

Filosofian tohtori, tietokirjailija Kalle Virtapohja esitelmöi aiheesta ”Patruuna Juuso Walden ja Paavo Nurmi ulkopolitiikan toimijoina”.

Juuso Waldenin toimitusjohtajakautena 1940–1969 Yhtyneet Paperitehtaat tunnettiin urheilun tukijana tarjoamalla urheilijoille työpaikkoja ja mahdollisuuden harjoitteluun. Valkeakoski tunnettiin jalkapalloilijoista ja soutajista, Jämsänkoski hiihtäjistä ja Kaipola juoksijoista.

Jämsänkosken Ilveksen voittaessa vuonna 1960 3×10 kilometrin viestinhiihdon SM-kultaa joukkueeseen päästäkseen piti olla vähintään talviolympialaisten viestin hopeamitalisti. SM-joukkueen Ounasvaaralla muodostivat Jorma Kortelainen (hopea OK 1956), Väinö Huhtala (kulta OK 1960) ja Veikko Hakulinen (kulta OK 1960).

Teemavuosien mitalikertauksena Valkeakoskella olivat Lahden MM-hiihdot 2001 ja Salt Lake Cityn vuoden 2002 talviolympialaiset sekä noiden vuosien ampumahiihto- ja paralympiakisat.

Hienossa kesäillassa katsottiin Apianniemen kesäteatterissa Aira Samulinin elämästä kertova loistava ”Aira”-musikaali.

Pekka Toivonen jatkaa puheenjohtajana

Vuosikokouksen alussa pidettiin hiljainen hetki kolmen edesmenneen jäsenen muistoksi.

Pitkäaikainen johtokunnan jäsen Senja Nuolikivi (o.s. Pusula) kutsuttiin yhdistyksen kunniajäseneksi. Puheenjohtaja Pekka Toivonen luovutti sihteeri Matti Harjulle Opetus-ja kulttuuriministeriön myöntämän Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristin. Heikki Ripatille, Markku Rintalalle ja Hilkka Riihivuorelle luovutettiin merkkipäivävuoden kunniaksi yhdistyksen pöytästandaarit.

Vanhin Valkeakoskella tapahtumassa mukana ollut oli vuoden 1956 ja 1960 talviolympiaedustaja Eva Hög (94). Hög oli vuonna 1959 Kajaanin SM-hiihdoissa kaksoismestari (5km, 10km).

Vuosikokous hyväksyi kolme uutta jäsentä. Vuosikokous valitsi Pekka Toivosen (Nokia) jatkamaan Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n puheenjohtajana. Myös entinen johtokunta Matti Niemi (Rovaniemi, varapuheenjohtaja), Erkki Jääskeläinen (Rovaniemi), Timo Mäkelä (Keuruu) ja Senja Nuolikivi (Muhos) jatkavat. Rahastonhoitajana toimii Markku Tunturi (Valkeakoski) ja sihteerinä Matti Harju (Keuruu).

Vuosikokouksen jälkeen tehtiin kunniakäynti hiihtokuningas Veikko Hakulisen patsaalla.

Ensi vuonna 2023 kokoonnutaan jälleen kesä-heinäkuussa Valkeakoskella.

Uutiskuva: Yhteiskuva Valkeakoskella 21.6.2022

Kuva 1: Puheenjohtaja Markku Haapasalmi (vas.) toi Hiihtoliiton terveiset veteraaneille.

Kuva 2: Filosofian tohtori, tietokirjailija Kalle Virtapohja kertoi Juuso Waldenista ja Paavo Nurmesta ulkopolitiikan toimijoina.

Kuva 3: Pekka Toivonen kutsui Senja Nuolikiven (o.s. Pusula) kunniajäseneksi.

Kuva 4: Sihteeri Matti Harjulle luovutettiin Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristi.

Kuva 5: Pöytästandaarin jako: rahastonhoitaja Markku Tunturi (vas.), Heikki Ripatti, Hilkka Riihivuori, Markku Rintala ja varapuheenjohtaja Matti Niemi.

Kuva 6: Toiminnantarkastus: rahastonhoitaja Markku Tunturi ja toiminnantarkastaja Alpo Peltola.

Kuva 7: Kunniakäynti Veikko Hakulisen patsaalla.

Kuva 8: Hiihtosiskot Veikko Hakulisen patsaalla: Irma Bruce (vas.), Eva Hög (94), Marjatta Kiviniemi, Ulla Keränen, Maija Nivukoski, Hilkka Riihivuori ja Senja Nuolikivi.

Teksti ja valokuvat: Matti Harju

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n toiminnasta lisää täällä.