Tampereen Pyrintö panostaa määrätietoisesti nuorten urheilijoiden kehittämiseen

© Juho Sihvola

Tampereen Pyrintö on yksi Suomen vanhimmista urheilun yleisseuroista, sillä se on perustettu jo vuonna 1896. Hiihto on kuulunut seuran lajivalikoimaan lähes alusta saakka, ja Tampereen Pyrinnön hiihtäjät ovat saavuttaneet useita maastohiihdon olympiamitaleita. Ensimmäinen naisten maastohiihdon olympiavoittaja, Lydia Wideman-Lehtonen, on yksi tuon mitaliketjun helmiä.

Pyrintö on maan kärkiseura hiihdon lisäksi myös yleisurheilussa, koripallossa, suunnistuksessa, painonnostossa ja cheerleadingissa – siis lähes kaikissa lajeissa, joita seurassa harrastetaan. Tällä hetkellä Pyrintö on lähes 3000 jäsenen ja 7 lajijaoston yhteisö, joka tunnetaan osaavana kansallisten ja kansainvälisten kilpailutapahtumien järjestäjänä. Pyrinnön hiihtojaosto on kasvanut ja kehittynyt viimeisten vuosikymmenten aikana pysyväksi valioluokan seuraksi.

Tampereen Pyrinnön hiihtojaoston puheenjohtaja Pasi Rajalan mukaan Pyrintö haluaa pysyä hiihdon yleisseurana ja panostaa aina kilpa- ja harrastehiihdosta tapahtumien järjestämiseen sekä alueen lasten liikuttamiseen.

– Seuramme vahvuuksia ovat monipuolisuus sekä se, että olemme pitkään tehneet töitä valitsemillamme painopistealueilla. Olemme esimerkiksi tietoisesti päättäneet tukea poikkeuksellisen laajaa joukkoa nuoria kilpahiihtäjiä, ja nyt tämä työ näkyy laajasti menestyvinä nuorina hiihtäjinä. Monilajiseurana hyödymme keskitetyistä seurapalveluista ja yhteistyöstä muiden lajijaostojen kanssa sekä valmennuksessa että tapahtumajärjestelyissä, Rajala kertoo.

Selvät askelmerkit seuran määrätietoiselle kehittämistyölle kantaa hedelmää tulevaisuudessa

Tampereen Pyrintö kamppailee muiden seurojen tavoin harrastamisen olosuhteiden sekä lasten ja nuorten liikkumattomuuden kanssa. Rajala kuitenkin uskoo, että määrätietoisella kehittämistyöllä lajin jatkumo turvataan myös tulevaisuudessa.

– Maastohiihto kamppailee tulevaisuudessakin olosuhdehaasteiden kanssa. Keinolumiolosuhteiden laaja kehittäminen niin, että ladut ovat kaikille saavutettavissa myös isoissa asutuskeskuksissa, on ykköshaaste koko lajin kannalta. Lisäksi uusien lasten sekä nuorten löytäminen harrastajiksi vaatii tiivistä yhteistyötä koulujen suuntaan. Suomen kiinnostavimmassa kaupungissa on kuitenkin kasvupohjaa myös talvilajeille. Pysymme siis jatkossakin hiihtoseurojen kärkikymmenikössä, Rajala kuvaa.

Vaikka Pyrinnössä asiat ovat pääsääntöisesti hyvällä mallilla, löytää seura myös kehittämisen kohteita. Monella seuralla erillisten ja tilapäisesti rahoitettujen kehittämisprojektien haasteena on usein toiminnan jatkuvuuden turvaaminen projektin päätyttyä. Rajalan mukaan Pyrinnössä tähän halutaan tarttua entistä vahvemmin.

– Ajamme parhaillaan pysyvää mallia, jossa hiihto toimisi sivulajina muun muassa joukkuelajien harjoittelussa. Tähtiseura-kriteeristön täyttäminen on myös työn alla, ja arviointivalmius vuoden tai kahden aikajänteellä. Huippu-urheilun osalta on tilaa kehittää erityisesti miesten joukkuetta vastaavaan laajuuteen kuin naisissa jo ollaan, Rajala kertoo.

Nuorten hiihtäjien menestys viime vuoden kirkkaimpia tähtihetkiä

Tampereen Pyrinnön hiihtojaostolta löytyy useita tähtihetkiä. Viimeisimpiä tähtihetkiä ovat olleet seuran hiihtäjien Amanda Saaren ja Fanny Kukonlehdon upeat suoritukset alkaneen kauden Hiihdon Suomen Cupin ja maailmancupin kilpailuissa. Viime kauden kohokohdaksi seura nostaa hiihdon naisjoukkueen pistesijan Suomen Cupin kokonaiskilpailussa sekä erityisesti ainutlaatuiset kaksi mitalisijaa N16 SM-viestissä.

– Poikkeuksellinen onnistuminen oli myös viimetalvinen Kansallisen Hiihtopäivän tapahtuma Ratinan stadionilla Tampereen keskustassa, Rajala lisää.

Tampereen SM-kisat tuovat hiihtotunnelmaa kaupunkikeskustan tuntumaan

Tampereella hiihdetään yleisen sarjan SM-kilpailut 20.-22.1.2023 uudella Kaupin stadionilla. SM-kisaprojekti on ollut seuralle merkittävä panostus.

– SM-kisaprojekti on monella tavalla haastava kenelle tahansa järjestäjälle. Tampereella kisat käydään uudella, vasta valmistuneella stadionilla, joten valmiita kokemukseen perustuvia malleja ei vielä ole. Kun vastaavan tason hiihtokilpailuja ei ole Tampereella nähty hyvin pitkään aikaan, on myös yleisön kiinnostus täysi arvoitus. Kilpailijoille, huoltajille ja muille ’vakiokävijöille’ kisat näyttäytyvät joiltain osin erilaisina kuin tavallisesti. Kilpailupaikka on aivan kaupunkikeskustan tuntumassa, ja muun muassa paikoitusalueet ovat erittäin rajalliset, Rajala toteaa.

– Kisapaikalle pääsee Tampereen keskustasta näppärästi Ratikalla, Rajala vinkkaa.

Anna nuorille hiihtäjille siivet suksien alle – Fair Donation -kampanja

Tampereen Pyrintö on perustanut Fair Donation -lahjoitusalustalle kampanjan, jolla seura kerää lahjoituksia nuorten lupaavien naishiihtäjiensä tukemiseen.

”Seuramme nuoret naisurheilijat tavoittelevat unelmaansa suomalaisena huippuhiihtäjänä: 16–18-vuotiaiden nuorten naisten joukkueemme on jo nyt Suomen paras, ja joukkueen hiihtäjät tavoittelevat paitsi henkilökohtaista menestystä myös SM-mitaleja viestimatkoilla. Viime talvena hiihtäjät saivat kaksi viestimitalia, hopean ja pronssin, 16-vuotiaiden sarjasta SM-kisoista. Lisäksi joukkueeseen tuli henkilökohtaisista kilpailuista Koululiikuntaliiton suomenmestaruus sekä lukuisia sijoituksia kymmenen parhaan joukkoon ikäluokan SM-kisoista.

Tampereen Pyrintö haluaa seurana tukea nykyisten ja tulevien nuorten joukkueen jäsenten matkaa Suomen huipulle laadukkailla leireillä, varuste- ja voiteluavulla. Tähän kaikkeen tarvitsemme varoja. Kaikki Fair Donation -kampanjalla kerätyt varat käytetään suoraan naisjoukkueen jäsenten tukemiseen leiritys- tai valmennustukina. Osallistu lahjoituskampanjaan ja tule mukaan tukemaan nuorten hiihtäjien unelmaa. Ole yksi heistä, jotka näihin nuoriin uskoivat ensimmäisenä!”

Tampereen Pyrinnön kampanjasivu