Suomalainen Latu – nuorten urheilijoiden arjessa -kiertue kokosi hiihtoyhteisöä ympäri Suomen – mukana yli 300 osallistujaa

Maastohiihdon valmennuslinjauskiertueella oli mukana yli 300 osallistujaa ympäri Suomen

Keväällä 2024 jalkauduimme kymmenelle paikkakunnalle keskustelemaan maastohiihdon valmennuslinjauksen Suomalainen Latu – Tieto ja taito. Sisu. hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä lisäämään tietoa ja yhteistä ymmärrystä etenkin alle 18-vuotiaiden maastohiihdon harjoittelusta. Jalkauttamiskiertue kantoi nimeä Suomalainen Latu – nuorten urheilijoiden arjessa.

Kiertueen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta valmennuslinjauksesta sekä edistää linjauksen jalkauttamista seuratoimijoiden, valmentajien, ohjaajien ja vanhempien arkeen. Kiertueen toteuttivat maastohiihdon maajoukkuevalmentajat Teemu Pasanen, Ville Maunuksela, Jussi Piirainen ja Jaakko Halonen, maastohiihdon lajikoordinaattori Jarmo Riski sekä seuratoiminnan kehittäjä Sandra Sirén ja koulutusasiantuntija Tilda Rajamäki. Lisäksi urheiluopistoista kiertueelle osallistui Janne Hyyppä Santasportista, joka organisoi Rovaniemen Nuorten urheilijoiden päivän paikallisesti. Seminaarien paikallisessa organisoinnissa saimme apua seuroilta, urheiluopistolta sekä liikunnan aluejärjestöiltä – iso kiitos heille aktiivisesta yhteistyöstä! Mukana organisoinnissa olivat Kauhajoen Karhu, Limingan Niittomiehet, Santasport, EKLU (Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu).

Upeasti yli 300 osallistujaa kerännyt kiertue rakentui kahdesta erilaisesta ohjelmakokonaisuudesta; ilta- ja päiväseminaarista, jotka kiersivät omina kokonaisuuksinaan paikkakunnalta toiselle. Arki-iltoina pidetty iltaseminaari oli suunnattu erityisesti nuorten urheilijoiden valmentajille, ja illan aikana keskusteltiin muun muassa valmennuslinjauksen merkityksestä ja toteuttamisesta seuravalmennuksessa, valmennuskulttuurista sekä yleis- ja lajitaitojen (taito-ominaisuuksien) harjoittelusta.

Kolmena viikonloppuna järjestetty päiväseminaari, Nuorten urheilijoiden päivä, oli suunnattu erityisesti nuorille urheilijoille sekä heidän valmentajilleen. Yhteensä sata nuorta urheilijaa ja heidän valmentajaansa syventyi valmennuslinjauksen merkitykseen nuorten harjoittelussa, urheilemisen taitoihin (taito-ominaisuuksiin) sekä valmennus- ja harjoituskulttuuriin. Tilaisuuksissa nuoret pääsivät myös harjoittelemaan maajoukkuevalmentajien sekä omien valmentajiensa kanssa käytännön demoissa.

– Rovaniemen Nuorten urheilijoiden päivä oli loistava esimerkki paikallisten toimijoiden aktiivisuudesta sekä lajiliiton, urheiluopiston ja seurojen välisestä yhteistyöstä. Rovaniemellä osallistujia oli ennätyksellinen määrä, mistä suuri kiitos seuralle ja opistolle, jotka viestivät tapahtumasta laajasti omalla alueellaan. Santasportin urheiluopisto tarjosi erinomaiset puitteet tapahtuman järjestämiselle. Erityiskiitos myös Santasportin hiihtolajien lajivastaavalle Janne Hyypälle, joka oli opiston puolelta mukana vetämässä yhteisiä treenejä sekä jakamassa omaa asiantuntemustaan. Tapahtuma tarjosi lisäksi tilaisuuden vahvistaa yhteistyötä muun muassa lajiliiton koulutustoiminnan kehittämisen näkökulmasta – jatkossa pystymme esimerkiksi tarjoamaan koulutustoimintaa laajemmin ympäri Suomen, kertoo koulutusasiantuntija Tilda Rajamäki.

Kiertueelta saadussa palautteessa kiiteltiin erityisesti valmentajien asiantuntemusta, seminaarien sisältöjen monipuolisuutta, käytännönharjoituksia sekä tilaisuuksissa syntyneitä keskusteluja yli seurarajojen. Seurarajat ylittävää keskustelua ja sparrailua tarvitaan jatkossakin, ja kiertue oli yksi hieno keino tämän mahdollistamiseen.

– Kiertue oli erittäin onnistunut ja seurojen urheilutoiminnan kehittämisen näkökulmasta tärkeä. Seminaarien kautta seurat saivat alustusta ja tukea omien valmennuslinjausten kehittämiseen sekä keskusteluyhteyden maajoukkuevalmentajiin. Keskustelut ja jaetut kokemukset lisäsivät yhteisöllisyyttä. Kiertueen vastaanotto oli niin hyvä ja tärkeäksi koettu, että sen jatkuvuutta tullaan tarkastelemaan syksyn alkaessa. Lisäksi maajoukkuevalmentajien kanssa toteutettu kokonaisuus yhdisti myös Hiihtoliiton seurapalvelutiimiä ja valmennusta. Tämän myötä yhteisiä keskusteluja tullaan jatkamaan tulevien kausien suunnittelussa, etenkin seurapalveluiden kehittämisen parissa, kiteyttää seuratoiminnan kehittäjä Sandra Sirén.

Suuret kiitokset kaikille kiertueelle ja järjestelyihin osallistuneille! Yhdessä meillä on mahdollisuus kehittää suomalaista maastohiihtoa sekä valmennusta entistä paremmaksi.