Reijo Jylhälle Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristi

Reijo Jylhä

Tiede- ja kulttuuriministeri on vuonna 2020 myöntänyt valmentaja Reijo Jylhälle liikuntakulttuurin ja urheilun eteen tehdystä työstä Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristin. Ansioristi luovutettiin 16.9. torstaina Pajulahdessa.

Reijo Jylhä muistetaan hyvin Suomen maastohiihtomaajoukkueen päävalmentajan pesteistä. Kahteen otteeseen maajoukkuetta luotsannut Jylhä on toiminut pitkän uransa aikana niin piirivalmentajana kuin eritasoisissa maajoukkueissa. Lisäksi kokemusta urheilu- ja liikuntatyöstä on kertynyt muun muassa Sotkamon Jymyn puheenjohtajana, Suomen Valmentajakerhon puheenjohtajana kuin myös Kansainvälisessaä hiihtoliitossa (FIS) World Cup -komitean jäsenenä.

Perustelut huomionosoitukselle löytyvät Reijo Jylhän pitkästä ja monipuolisesta työstä hiihdon eteen.

”Uskon, että se on pitkä tie ja taival, joka on ollut asioiden tekemisessä. Minulla on ollut monenlaisia toimia ja tasoja, joissa olen ollut hiihdon kanssa tekemisissä”, avaa Jylhä itse polkuaan valmentajana ja liikuntakulttuurin edistäjänä.

Maastohiihtomaajoukkueen päävalmentajana Jylhä toimi vuosina 2001-2006 ja 2014-2018. Ensimmäisen kauden aikana Jylhä kokee hänen ja Ismo Hämäläisen olleen aikaansa edellä. Toimintamallit eri periodeissa olivat hyvin samanlaiset, mutta vastaanotto erilainen. Vasta toinen aikakausi oli alustana valmis.

”Minulla on semmoinen kuva, että silloin Ismon kanssa tehtiin kahdelleen asioita, joihin kaikki eivät olleet vielä valmiita, siis sen tyyppisiin työskentelytapoihin ja -muotoihin. Samoja asioita ja samoja periaatteita tehtiin eri ihmisten kanssa toisella kaudella, niille oli siinä vaiheessa jo kysyntä”, miettii Jylhä.

Jylhä arvostaa ansioristin korkealle.

”Sehän tuntuu siltä, että on onnistunut omassa työssään, ei näitä saa kaikki. Pidän sitä isossa arvossa”, sanoo Jylhä.

Nykyisin Reijo Jylhä toimii Lapin urheiluopistolla, Santasportissa huippu-urheilukoordinaattorina ja on Rovaniemen kaupunginvaltuutettu.

Katsele Reijo Jylhän haastattelu kokonaisuudessaan Facebookissa