Liittovaltuusto hyväksyi Hiihtoliiton 400k€:n voitollisen tilinpäätöksen ja valitsi uusia edustajia Hiihtoliiton johtokuntaan

Lauantaina pidetty Hiihtoliiton liittovaltuuston kokous hyväksyi kauden 2020–2021 Hiihtoliiton tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden johtokunnalle. Talousluvut ovat koronasta huolimatta pitkän tähtäimen suunnitelman mukaan kestävällä kehityskäyrällä, mistä kertoo myös tuore yli 400 000 euron voitollinen tulos. Hiihtoliiton tasetta on pysytty korjaamaan kuilun partaalta 1,7M€:n tappiollisesta MM-kisavuodesta 2017.

Suurimpia haasteita menneen tilikauden aikana aiheuttivat koronakustannukset, jotka olivat yli 600 000€. Ne muodostuivat pääosin kansainvälisen matkustamisen vaatimasta koronatestauksesta sekä maailmancuptapahtumiin liittyvistä pakollisista koronatestausjärjestelyistä. Huomioitavaa myös on, että kaupallisen toiminnan tuotot lisääntyivät tilikauden toisella puoliskolla ja yhteistyökumppanuuksia on solmittu eri yritysten kanssa aiempaa enemmän.

Hiihtoliiton johtokunnan puheenjohtaja Markku Haapasalmi iloitsee talouden tervehdyttämisen suunnitelmallisuudesta, mihin korona-aika olisi voinut osua kovemmin.

”Olen iloinen siitä, että olemme yhdessä kyenneet tervehdyttämään talouttamme pitkän tähtäimen suunnitelman mukaisesti ja paremminkin. Kustannusten hallinta ja oman varainhankinnan kehittyminen ovat olleet avainasemassa. Samaan aikaan olemme turvanneet urheilijoillemme kilpailukykyiset valmennusolosuhteet ja lisänneet panostuksia seuratoiminnan kehittämiseen”, toteaa Haapasalmi.

Liittovaltuuston kokouksessa hyväksyttiin myös Hiihtoliiton budjetti, noin 10M€, kaudelle 2021-2022.

Toiminnan suunnittelussa strategian kärjet tiiviisti keskiössä

Hiihtoliiton toimintaa on menneellä toimintakaudella leimannut sopeutuminen koronapandemia-aikaan ja nopea reagointi toiminnan moniin muutoksiin, kuten tapahtumien siirtoihin ja perumisiin, etäyhteyskokouksiin ja mediatilaisuuksiin sekä seurakentän erilaiseen tuen tarpeeseen.

”Vaikka henkilöstömme on joutunut reagoimaan valtavasti viimeisen puolentoista vuoden aikana, olemme pystyneet myös kehittämään toimintaa. Haluankin kiittää kaikkia lumilajien eteen intohimolla ja palolla työtään tekeviä ihmisiämme. Olemme oikealla ladulla ja oikeassa hyppyrissä, avoimella yhteistyöllä tavoitamme tulevaisuuteen asettamiamme päämääriä”, kiitti Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.

Hiihtoliiton toimintaa kehitetään edelleen liittovaltuuston hyväksymän toimintasuunnitelman suuntaisesti. Strategian kärjet, menestyvä huippu-urheilu, elinvoimaiset seurat sekä lumilajien vetovoimaisuus näkyvät kaikessa operatiivisessa tekemisessä.

”Strategian jalkautus eritoten korona-aikana vaatii paljon ponnisteluja yhteistyöllä. On hyvä myös huomioida, että johtokunta aloittaa strategian hienoisen päivityksen tulevalla toimikaudellaan”, peilaa Hämäläinen toimintaa sekä historiaan että tulevaisuuteen.

Haapasalmi jatkokaudelle Hiihtoliiton puheenjohtajana

Kuva: Jesse Väänänen

Hiihtoliiton johtokunnassa tapahtui muutoksia Kirsi Joensuun, Kati Lehtosen ja Satu Kalajaisen jättäydyttyä  pois sekä varsinaisten jäsenien että varajäsenien positioista. Liittovaltuusto hyväksyi vaalivaliokunnan esityksen johtokunnan uudesta kokoonpanosta seuraavalle toimikaudelle. Uusiksi johtokunnan jäseniksi valittiin maastohiihdon edustajana Sirpa Korkatti ja muuna jäsenenä Linnea Halonen sekä varajäseneksi muut jäsenet -edustajana Maria Sorvisto. Halonen, 21, edustaa nuorta sukupolvea ja tuo myös suomenruotsalaisen yhdistyksen FSI:n äänen johtokuntaan.

Kokonaisuudessaan Suomen Hiihtoliiton johtokunnan kokoonpano on 23.10.2021 alkaen:

Puheenjohtaja: Markku Haapasalmi
Maastohiihdon edustajat: Sirpa Korkatti ja Jarmo Luuri (erovuorossa 2022) varajäsen Heikki Keskitalo
Mäkihypyn ja yhdistetyn edustajat: Lauri Kettunen ja Juhani Huhtala (erovuorossa 2022) varajäsen Riina Valto
Ski Sport Finlandin / Alppilajien edustajat: Antti Kärävä ja Martti Uusitalo (erovuorossa 2022) varajäsen Jari Lehtinen
Muut jäsenet: Rinna Ikola-Norrbacka ja Linnea Halonen (erovuorossa 2022) varajäsen Maria Sorvisto

”Esitän parhaat kiitokset Kati Lehtoselle, Kirsi Joensuulle ja Satu Kalajaiselle erinomaisesta työstä johtokunnassa. Monipuolinen osaaminen on erittäin tärkeää johtokunnan kokoonpanossa. Uudet johtokunnan jäsenet Sirpa Korkatti, Linnea Halonen ja Maria Sorvisto tuovat mukanaan tarvittavaa osaamista, kokemusta ja nuorta voimaa. Parhaat onnittelut heille ja uudelleenvalituille Rinna Ikola-Norrbackalle, Lauri Kettuselle, Antti Kärävälle sekä varajäsenille Heikki Keskitalolle, Riina Valtolle ja Jari Lehtiselle”, kiittää Haapasalmi.

Päivitetty Suomen Hiihtoliiton johtokunta löytyy täältä