Lake Placid 2023: Naisille viestikultaa maastohiihdossa

© Isaiah Vazquez/FISU Games

Suomen naiset ottivat kultaa jännittävässä 3×5 kilometrin viestikisassa Lake Placidin universiadeissa. Joukkueessa hiihtivät Tiia Olkkonen, Vilja Kauranen ja Hilla Niemelä.

Avausosuudella Olkkonen otti kärkipaikan jo alusta, ja toi Suomen vaihtoon ensimmäisenä. Eroa toisena vaihtaneeseen Japaniin oli seitsemän sekuntia. Kauranen lähti viemään toista osuutta vauhdikkaasti ja kasvatti eroa, mutta takaa tulleet Japani ja Norja ajoivat hänet kiinni. Niemelä pääsi ankkuriosuudelle kolmantena, ja tavoitti kärkikaksikon jo ensimmäisellä kierroksella. Takaa tuli vielä Kazakstan ja mitalit ratkaistiin tämän nelikon kesken. Loppusuoralla olivat vastakkain Suomi ja Norja, ja kulta ratkesi tiukan taistelun jälkeen Suomelle. Pronssia otti Kazakstan.

Suomen kolmikko oli iloinen ja ansaitusti tyytyväinen suoritukseensa kovan taistelun jälkeen.

– Ajattelin, että en voi enää hyytyä viimeiseen nousuun, enkä hyytynyt. Vähän oli pientä välikuolemaa tuolla matkalla, mutta ajattelin, että nyt pitää vaan hiihtää, Olkkonen kuvaili avausosuuttaan.

– Suksi oli todella hyvä ja laskin vikan kurvin todella hyvin. Tummuin kyllä erittäin pahasti, en ole tummunut noin varmaan ikinä. Mutta kyllä mä siitä silti maaliin taistelin. Ajattelin, että Hilla suuttuu mulle, jos en tule tuolta takaisin, naurahti Kauranen.

– Kulta tuntuu hyvältä ja sukset oli erinomaiset. Hiihto tuntui niin hirveältä, ettei ole pitkään aikaan tuntunut näin hirveältä. Ehkä siksi kulta maistuu todella hyvälle, kiteytti Niemelä.

Miesten 4 x 10 kilometrin viestissä Suomi oli kahdeksas joukkueella Verneri Poikonen, Juha Nurmi, Eero Iso-Tryykäri ja Matias Maijala. Viestikulta meni Ranskaan.

Kisajärjestäjien sivut ja tulospalvelu

Universiadit on kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton FISUn (Fédération Internationale du Sport Universitaire, International University Sports Federation) alainen monilajinen urheilutapahtuma. Universiadeihin voi osallistua korkea-asteella (yliopistot, ammattikorkeakoulut) opiskeleva tai aikaisintaan kisoja edeltäneen kalenterivuoden aikana valmistunut 17-25 -vuotias urheilija.

Vuoden 2023 talviuniversiadit kisataan Lake Placidin legendaarisissa olympiamaisemissa 12.-22.1.2023. Kilpailuohjelmassa on 12 lajia, joista kahdeksassa nähdään suomalaisedustusta. Mukana on yhteensä reilut 1600 urheilijaa 50 eri maasta.