Kansainvälisen Hiihtoliiton kevätkongressi – seuraa päätöksiä tästä artikkelista

Torstai 26.5.

Torstaisen kongressipäivän agendalla on muun muassa Kansainvälisen hiihtoliiton puheenjohtajan valitseminen ja councilin nimeäminen.

Torstain päätökset päivittyvät keskiviikon tapaan tähän artikkeliin.

Puheenjohtajan valinta
Johan Eliasch valittiin jatkamaan Kansainvälisen hiihtoliiton puheenjohtajana. Eliasch valittiin tehtävään ensimmäisen kerran viime vuonna, jolloin kongressin ajankohdan vuoksi valinta tehtiin vain vuodeksi. Alkava toimikausi on neljän vuoden mittainen.

”Haluan kiittää FIS-perhettä tuesta ja luottamuksesta. Olen kiitollinen ja innoissani, että saan olla viemässä polkuamme eteenpäin, kohti kirkasta ja menestyksekästä tulevaisuutta”, kommentoi Eliasch.

FIS Council
Uusi FIS Council valittiin kahden vuoden mittaiselle toimikaudelle (2022-2024). FIS Council on Kansainvälisen hiihtoliiton ylin toimielin. Martti Uusitalo (FIN) jatkaa mukana FIS Councilissa.

Komiteavalinnat
FIS tiedottaa komiteavalinnoista myöhemmin, kun tänään valittu Council on käsitellyt kaikki valinnat.

International Ski Congress
Kansainvälisen hiihtoliiton kongressit järjestetään jatkossa joka vuosi. Parittomina vuosina kongressit järjestetään online-tilaisuuksina, parillisina vuosina tilaisuudet kokoavat lajiväen yhteen kohteeseen. Ensi vuonna kongressi pidetään online-tilaisuutena, vuonna 2024 kongressia isännöi Reykjavik, Islanti.

FIS SnowKidz Award 2022
Suomen Hiihtoliiton Lumilajit Liikuttavat -kokonaisuus jatkoi menestyksekkäästi Snowkidz Awardseissa. Tänä vuonna innostava kokonaisuus sijoittui 212 pisteellään toiselle sijalle. Voitto meni Ruotsiin, ”Alla på snö” -tuotteelle. Kolmanneksi sijoittui Saksan ”Shred Kids”.

Keskiviikko 25.5.

Kansainvälisen Hiihtoliiton, FIS:n, kevätkongressi käynnistyi tänään keskiviikkona Milanossa. Ensimmäinen kongressipäivä oli täynnä ohjelmaa ja käsittelyssä oli muun muassa kauden 2022-2023 maailmancupin kilpailukalenterit, vuosien 2026 ja 2027 MM-kisojen järjestäjien valinnat sekä lajien sääntömuutoksia.

Maailmancup-kalenterit
FIS Counsil hyväksyi lajikomiteoiden tekemät kalenteriesitykset.

Maastohiihto
Mäkihyppy Naiset | Miehet
Yhdistetty NaisetMiehet

Maastohiihdon ja yhdistetyn kaudet käynnistyvät tuttuun tapaan Suomesta, Rukalta. Rukalla kilpaillaan 25.-27.11.2022. Mäkihypyn kausi käynnistyy jo marraskuun alussa Wislasta. Salpausselän kisojen 100-vuotisjuhlakisat järjestetään 24.-26.3.2023. Lahden kilpailuohjelmaan saadaan maastohiihdon, yhdistetyn ja miesten mäkihypyn osakilpailujen lisäksi nyt myös mäkihypyn naisten maailmancupin osakilpailu. Lahden maailmancup toimii samalla myös finaaliviikonloppuna niin maastohiihdon, naisten mäkihypyn kuin miesten yhdistetynkin osalta.

Fluorivoiteiden käyttökielto
FIS, IBU ja Bruker (valmistaja) ovat kehittäneet fluorin testilaitteen. Laitteen toimivuutta on testattu useaan otteeseen ja FIS kertoo, että laitteen tarkkuus on todetty hyväksi.

”As previously reported, FIS, IBU and the manufacturer Bruker have developed the fluor testing instrument. During that time, several field validations tests have been conducted to ensure the quality of the device. Those tests have shown that the accuracy and precision of the instrument is very good. There will be collaboration in the off-season between all stakeholders to ensure that all questions can be answered, especially in regards to sanctions, before the device is fully operational at the start of the 2022-23 season.”

Maastohiihto
Naisten ja miesten kilpailumatkat yhtenäistetään kaudelle 2022-2023. Miehet ja naiset hiihtävät ensi kaudella samat kilpailumatkat.

Mäkihyppy
Mäkihypyn mittausmenetelmiin on tulossa uudistuksia. Käyttöön tulee muun muassa lasertyökalu, joka suorittaa mittauksia.

Yhdistetty
PCR:n karsintaominaisuus poistuu käytöstä. PCR on aiemmin karsinut 50 urheilijaa mukaan varsinaiselle hyppykierrokselle. Jatkossa kaikki urheilijat pääsevät mukaan kilpailukierrokselle.

Mixed Team kilpailu otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa Planicassa.

Lue lisää Kansainvälisen Hiihtoliiton sivuilta.