Hiihtoliiton johtokunnan kokous 24.1.2024: talouden ja kumppanitoiminnan tilannekatsaus

Hiihtoliiton johtokunta kokoontui keskiviikkona 24.1. Kokouksen asialistalla olivat muun muassa toiminnanjohtajan tilannekatsaus, talouskatsaus, kaupallinen katsaus, johtoryhmien ja Ski Sport Finlandin kuulumiset, Suomen Hiihtoliiton ja Ski Sport Finlandin mahdollisen yhdistymisen tilanne, tuleva liittovaltuuston kokous sekä FIS-kongressi Reykjavikissa. Lisäksi kokouksessa käytiin läpi tilannepäivitys Lahden MM2029-kisahaun etenemisestä.

Toiminnanjohtajan katsauksessa esiteltiin kuluvan kauden budjetin toteumaa sekä todettiin uuden talouspäällikön rekrytoimisen olevan akuutti asia, joka on saatava etenemään pikimmiten. Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) kalenterisuunnittelu on käynnistymässä. Hiihtoliiton tavoitteena on saada vakiopaikka Suomessa järjestettäville kilpailuille pidemmällä aikavälillä, koska sillä voidaan vaikuttaa positiivisesti mm. kilpailupaikkoja koskeviin investointeihin. Lisäksi katsauksessa käsiteltiin suurtapahtumia koskevaa strategiaa tuleville vuosille, jota tullaan mallintamaan maaliskuun aikana.

Kaupallisessa katsauksessa esiteltiin tämän hetken kumppani- ja myyntitilannetta sekä keskusteltiin käynnissä olevista neuvotteluista, ja mahdollisuuksista. Kaiken kaikkiaan kumppanitilanne on vakaa ja potentiaalisia kumppanineuvotteluita on käynnissä. Ski Sport Finlandin tilannekatsauksessa iloittiin Elian Lehdon vahvoista otteista maailmancupissa, jolla on luonnollisesti positiivinen vaikutus koko suomalaiselle alppihiihdolle. Menestys tuo myös uusia mahdollisuuksia kumppanuuksille ja keskusteluiden avauksille.

Mäkihypyn ja yhdistetyn puolella voitiin niin ikään iloita suomalaisten menestyksestä. Naisten puolella Jenny Rautionaho ja Minja Korhonen ovat esiintyneet vahvasti ja tuoneet suorituksillaan uutta nostetta lajeille. Maastohiihdon puolella Jarmo Riskin maastohiihdon johtoryhmässä esittelemien huippu-urheiluraporttien todettiin olevan kattavia ja asioiden etenevän suunnitellulla tavalla.

Suomen Hiihtoliiton ja Ski Sport Finlandin mahdollisen yhdistymisen selvitystyötä jatketaan ja asia on tulevan liittovaltuuston kokouksen asialistalla 23.3.2024.

Johtokunta toimii Hiihtoliiton lain mukaisena hallituksena ja toimeenpanevana elimenä edistäen, ohjaten ja valvoen kaikin tavoin maamme hiihtourheilun kehitystä. Johtokunnassa toimii puheenjohtajana Markku Haapasalmi, maastohiihdon edustajina Sirpa Korkatti ja Maria Sorvisto (varajäsen Heikki Keskitalo), mäkihypyn ja yhdistetyn edustajina Lauri Kettunen ja Juhani Huhtala (varajäsen Riina Valto), alppilajien edustajina Martti Uusitalo ja Antti Kärävä (varajäsen Timo Sallinen) sekä muina jäseninä Rinna Ikola-Norrbacka ja Juha Kolu (varajäsen Anssi Pentsinen).