Fluorivoiteiden käyttökielto FIS:n alaisissa kilpailuissa siirtyy alkavaksi kaudella 2021-2022

Työryhmän esityksen mukaisesti tuleva kausi käytetään edelleen sekä laboratorio- että kenttätutkimuksiin, jotta testauskäytännöt ja -laitteistot testausta varten saadaan valmiiksi ja tuotantoon. Testilaitteiden myötä fluorikielto voidaan ottaa käyttöön kaikissa FIS:n kilpailuissa.

FIS on ajanut vahvasti suksivoiteissa käytettävien fluorien kieltoa sen alaisissa kilpailuissa asettaessaan työryhmän, joka on tehnyt väsymättömästi työtä viimeisten kuukausien ajan kehittäessään testilaitteistoa sekä testaus- ja rangaistuskäytäntöjä kaikkia lajeja koskien alkaen kaudesta 2020-21.

Kiellon valvomiseksi FIS on testannut kannettavaa Fluor Tracker -laitetta, jolla voidaan testata suksien ja lumilautojen fluoripitoisuudet kilpailun startissa ja maalissa. Testien mukaan keskimääräinen virhe laitteen sensoreissa oli alle prosentin ja se vahvistaa laitteen kykyä mitata fluoripitoisuuksia suksien pohjissa.

Lisäaika, joka kiellon siirtämisestä syntyy, käytetään Kansainvälisen hiihtoliiton mukaan testaukseen eri olosuhteissa, testausprotokollan valmisteluun sekä laitteiden valmistukseen niin, että laitteita on saatavilla keväällä 2021 ja testaus on mahdollista kaikissa FIS:n alaisissa kilpailuissa.

Ennen kilpailuja koskevaa fluorikieltoa sidosryhmätoimijoiden, kuten väline- ja voidevalmistajien sekä urheilujoukkueiden, tulee noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä fluoriyhdisteiden valmistukseen ja myyntiin liittyen.

Fluoritestausjärjestelmän toimeenpanon viivästyksestä huolimatta FIS on sitoutunut sataprosenttisesti ottamaan mahdollisimman nopeasti käytäntöön tasapuoliset ja reilut fluorivapaat kilpailut kaikissa sen alaisissa lajeissa sekä kaikilla tasoilla.

Kansainvälisen hiihtoliiton uutinen

Kuva: SHL/Jesse Väänänen