100-vuotiaan Salppurin 100 sävyä

Salpausselän kisat järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1923 – vuosi ennen ensimmäisiä virallisia talviolympialaisia. Kisat ovat maan pisimpään yhtäjaksoisesti järjestetty urheilutapahtuma.

Salpausselän kisojen yhteydessä on pidetty seitsemät MM-kilpailut, joka on eniten maailmassa. Lahden Urheilukeskuksen ja Salpausselän harjujen liikunta- ja urheiluinfra on rakentunut pitkälti kisojen ansiosta, ja se on käytettävissä 362 päivää vuodessa muille tapahtumille, lajeille ja vapaa-ajan liikkujille.

Lahden identiteetti talviurheilukaupunkina on rakentunut kisojen ympärille.

Salpausselän kisojen sata sävyä

Ylpeä 100-vuotias kantaa rinta rottingilla Tahko Pihkalan perintöä ja on ylpeä juuristaan ja kotikaupungistaan. Historia huokuu juhlavuoden logon retrosta värimaailmasta, joka pohjautuu vanhoihin kisajulisteisiin.

Salppurin kisat on tarkoitettu kaikille – ikään, sukupuoleen, ihon väriin, syntyperään, asemaan, kansalaisuuteen, poliittiseen tai seksuaaliseen suuntautuneisuuteen katsomatta. Samalla värit kuvastavat tapahtuman mahdollistavien vapaaehtoisten, osallistuvien urheilijoiden ja mitalien kirjoa.

Salpausselän 100-vuotisjuhlakisojen yksi kantavista teemoista on sosiaalinen vastuu. Kisat ovat keränneet ihmisiä yhteen jo sadan vuoden ajan. Liikunta ja urheilu ovat kaikille yhteinen kieli. Ja vaikka Salpausselän kisat on merkittävä osa Lahden ja Suomen talviurheiluhistoriaa, se ei kuitenkaan ole ”vain” huippu-urheilutapahtuma.

Salpausselän kisat on tapahtuma, joka tuo meidät kaikki yhteen. Se on tapahtuma, jossa perheet ja ystävät viettävät aikaa yhdessä. Se on tapahtuma, jossa koetaan elämyksiä ja luodaan yhteisiä muistoja. Se on tapahtuma, jossa voi turvallisesti kokea niin voiton huuman kuin kirvelevän tappionkin.

”Se on tapahtuma, jossa kaikki voivat tuntea kuuluvansa joukkoon. Salpausselän kisat on kansanjuhla”, Salpausselän kisojen pääsihteeri Tomi-Pekka Kolu tiivistää.

Juhlakisat maaliskuussa

Satavuotias tapahtuma ansaitsee arvoisensa juhlat. Juhlavuonna 2023 kisat järjestetään poikkeuksellisesti vasta maaliskuun lopussa 24.–26.3., joka on samalla myös hiihdon maailmancupin päätösviikonloppu. Perinteisen miesten mäkihypyn osakilpailun lisäksi Lahden maailmancup toimii finaaliviikonloppuna niin maastohiihdon, yhdistetyn kuin poikkeuksellisesti myös naisten mäkihypyn osalta.

Tänä vuonna Salpausselän kisat tulee tarjoamaan entistä enemmän myös muuta sisältöä ja viihdettä. Kisaviikolla järjestetään erityisesti yrityskumppaneille suunnattu Lahti Ski Games 100 Years Anniversary Gaala sekä konferenssi talviurheilun tulevaisuudesta. Itse kisat tarjoavat uusia palveluja sekä uusia räätälöityjä lipputyyppejä, kuten A-katsomosta erotettu Premium-katsomo omalla samppanjabaarillaan. VIP-paketit uudistuvat, alueet lisääntyvät ja sisältö kasvaa. Perjantaina lisäohjelmaa tuo TGIF! After Workit, perjantaina ja lauantaina päivän kruunaa maailman suurin AfterSki.

”Haluamme tarjota vuosittain kisavieraille uudenlaisia palvelukonsepteja. Niin perheille, urheilun suurkuluttajille kuin kaveriporukoillekin. Lisäksi pyrimme tuottamaan laadukkaita VIP-palveluita, jotta kotimaiset yritykset voivat palvella omia sidosryhmiään ajan vaatimalla tavalla. Meidän tärkeä tehtävämme on saada asiakkaat viihtymään ja nauttimaan tapahtumastamme. Tavoitteemme on siis yksinkertaisesti iloiset ja tyytyväiset ihmiset”, Kolu kertoo.

Toimintaa ympäri vuoden

Kisaviikonlopun kehittämisen lisäksi Salpausselän kisat tähtää kohti ympärivuotisia palveluita.

Salppuri100 Klubi on täysin uudenlainen yritysyhteisö, jossa edistetään yhteisöllisyyttä, verkostoitumista ja liiketoimintasuhteita sekä yhteisön jäsenten omaa hyvinvointia. Se on yhteisö, joka tulee olemaan merkittävässä roolissa edistämässä lahtelaisen ja suomalaisen talviurheilun olosuhteiden kehitystä.

Hyvinvointitapahtumat sisältävät inspiroivan luennon ja huipentuvat yhteiseen elämykselliseen liikunta-aktiviteettiin. Luentojen aiheina voivat olla kokonaisvaltainen hyvinvointi, arjen kuormittavuuden hallinta, tavoitteellisuus, motivaatio tai vaikka itsensä johtaminen. Aktiviteetteina toimivat taas esimerkiksi Sami Jauhojärven hiihtokoulu tai mäkihyppykisat Hiihtomuseon simulaattorissa ja vierailu Suurmäen huipulla. Valmentajina toimivat omien alojensa huippuasiantuntijat.

”Olemme järjestäneet loppukesän ja syksyn aikana jo useita tapahtumia, jotka ovat tuoneet yhteen kumppaneita, sidosryhmäläisiä ja talviurheilun lajilegendoja. Palaute on ollut järjestään positiivista, ja on ollut hienoa huomata, että Suomen suurin talviurheilutapahtuma herättää laajaa kiinnostusta myös muina vuodenaikoina”, kertoo kisojen kaupallinen johtaja Jari Pohjonen.

Lipunmyynti on avattu

Juhlavuoden kysellyt liput ovat myynnissä nyt. Liput myy Lippu.fi. VIP-paketit julkaistaan lokakuun lopussa. Myös seminaari- ja gaalaliput tulevat myyntiin myöhemmin syksyllä.

www.lahtiskigames.com