Yhdistetyn maajoukkue käynnistää yhdessä Hiihtoliiton kanssa pilottihankkeen kumppanitoiminnan ja -myynnin tehostamiseksi

© Jesse Väänänen

Hiihtoliitto käynnistää pilottihankkeen, jonka tavoitteena on etsiä uudenlaisia ratkaisuja yhdistetyn kumppanitoiminnan ja -myynnin tehostamiseksi. Hiihtoliiton johtokunnasta muodostetun muutostyöryhmän päätöksellä pilottihankkeessa myönnetään yhdistetyn urheilijoiden johdolla kootulle ulkoiselle myyntiryhmälle määräaikaisesti oikeudet yhdistetyn maajoukkueen kumppanimyyntiin kaudelle 2024-2025. Pilottihanke toteutetaan yhteistyössä Hiihtoliiton kaupallisen markkinointiyhtiö Nordic Ski Finland Oy:n kanssa. Pilottihanketta koordinoi Hiihtoliiton yhteyspäällikkö Suvi Kainulainen.

– Kumppanuusmyynnin ympäristö on urheilulle tällä hetkellä haastava. Lisähaasteita omaan yhtälöömme tuottaa myös Hiihtoliiton vaikea taloustilanne. Se, että yhdistetyn urheilijat ovat proaktiivisesti itse halunneet lähteä vahvistamaan lajin rahoitusta, kertoo paljon yhdistetyn tiimin sitoutumisesta yhteiseen tekemiseen ja toisiinsa. Tämä toimintamalli haastaa radikaalisti alan vakiintuneita toimintatapoja, mutta totesimme Hiihtoliiton muutosryhmässä, että nyt jos koskaan on hetki kokeilla myös täysin uusia lähestymistapoja kesän mittaisen pilotin kautta, kertoo Hiihtoliiton vt. toiminnanjohtaja Marleena Valtasola.

Pilottihankkeessa suuressa roolissa olevat yhdistetyn majoukkueurheilijat Ilkka Herola ja Eero Hirvonen ovat tyytyväisiä, että haasteisiin lähdetään nyt rohkeasti etsimään ratkaisuja uusilla toimintamalleilla.

– Lajiliittomme on kohdannut suuria taloudellisia haasteita, ja vaikeassa tilanteessa olemme etsineet Hiihtoliiton kanssa uusia keinoja toimintamme taloudellisten edellytysten varmistamiseksi. Haemme nyt kumppaneita tukemaan toimintaamme siten, että sopimukset solmitaan suoraan maajoukkueurheilijoiden kanssa. Kaikki tulot käytetään suoraan maajoukkuetoiminnasta koituvien kustannuksien kattamiseen, Herola kertoo.

Herola ja Hirvonen ovat olleet aktiivisesti organisoimassa nyt käynnistyvää pilottihanketta yhteistyössä Hiihtoliiton muutostyöryhmän kanssa. Urheilijat sitoutuvat yhteistöihin myös henkilökohtaisella tasolla.

– Henkilökohtaisella sitoutumisella luomme merkittävää lisäarvoa jokaiselle mukaan lähtevälle yhteistyökumppanille. Haastavan tilanteen ratkaisemiseksi uudenlainen lähestymistapa näkyvyysarvomme maksimaaliseen hyödyntämiseen syntyi urheilijoiden ja taustajoukkojen avustuksella, yhteistyössä Hiihtoliiton kanssa, Hirvonen lisää.