Yhdistetyn ja mäkihypyn maajoukkueet valittu kaudelle 2024–2025 – Igor Medved mäkihyppymaajoukkueen uusi päävalmentaja

Kuva: Jesse Väänänen

Yhdistetyn ja mäkihypyn maajoukkueet tulevalle kaudelle on valittu. Mäkihyppymaajoukkueen uudeksi päävalmentajaksi on nimetty aiemmin Slovenian B-maajoukkueen päävalmentajana toiminut Igor Medved. A-maajoukkueiden harjoituskausi on valmisteltu yhteistyössä Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön kanssa. Huippu-urheiluyksikkö on tehostamistukien kautta Hiihtoliiton tukena varmistamassa kärkiurheilijoiden ja maajoukkueiden toimintaedellytykset harjoituskauden aikana.

Mäkihyppymaajoukkueen uudeksi päävalmentajaksi 1+1-vuotisella sopimuksella nimetty Igor Medved aloittaa tehtävässään luottavaisin mielin Hiihtoliiton haastavasta tilanteesta huolimatta. Harjoituskausi toteutetaan pääosin Suomessa, jonka lisäksi suunnitelmissa on neljä ulkomaan harjoitusleiriä.

– Olen hyvin innoissani aloittaessani työt mäkihyppymaajoukkueen päävalmentajana. Olen tietoinen Hiihtoliiton ja maajoukkueen haasteista, mutta uskon, että meillä on niistä huolimatta edellytykset saavuttaa hyviä tuloksia. Päätavoitteenani on parantaa erityisesti hyppäämisen teknistä puolta. Meidän on kyettävä säilyttämään asiat, jotka tällä hetkellä ovat korkealla tasolla ja samalla nostettava tasoa osa-alueilla, joissa on vielä kehitettävää. Ensimmäisenä vuotena tavoitteena on saada mahdollisimman monta urheilijaa 45 parhaan joukkoon maailman ranking-listalla ja toisena vuotena useampi urheilija 25 parhaan joukkoon, päävalmentaja Medved kertoo.

Yhdistetyn A-maajoukkueen päävalmentajana jatkavan Antti Kuisman mukaan maajoukkuevalinnoissa painotettiin kansainvälisiä näyttöjä. Maajoukkueen kokoa ei lähdetty kasvattamaan, mutta tulevaisuudessa on erityisen tärkeää saada lisää nuoria haastajia mukaan maajoukkueeseen.

– Päätavoitteenamme on pitää päivittäisen harjoittelun laatu mahdollisimman korkealla, niin valmennuksen kuin yksittäisten urheilijoiden osalta. Meidän on kehitettävä hyppäämistä ja hyppäämisen kulttuuria pala palalta kansainvälisen vaatimustason ollessa erittäin korkea. Tässä hyppäämisen taidot, laadukas voimaharjoittelu sekä välinekehitys ovat avainasemassa. Hiihdon puolella jatketaan perinteitä vahvana hiihtomaana. Näkisin, että kun yritetään kovasti kehittyä eri osa-alueilla, tulevat harjoittelun rytmitys sekä kuormituksen ja palautumisen seuranta tärkeään rooliin, sanoo päävalmentaja Kuisma.

Yhdistetyssä tavoitteet ovat selkeästi MM-kisoissa ja maailmancupissa. Mitalikantaan halutaan palata, mutta yksittäisten kilpailujen lisäksi maailmancupin kokonaiskilpailu on hyvä mittari joukkueen tasosta.

– Maailmancupissa tavoitteena on kaksi urheilijaa kymmenen parhaan joukossa ja tasonnosto joukkueena, niin että meillä on urheilijoita kärjen lisäksi 30 parhaan joukossa kokonaiskilpailussa. Tavoitteiden toteutumiseksi meidän tulee terävöittää toimintaa kaikilla sektoreilla ja pyrkiä olemaan joka harjoituksessa vähän parempi, Kuisma jatkaa.

Yhdistetyn A-maajoukkue

Naiset
Heta Hirvonen, Minja Korhonen

Miehet