Yhdistetyn ja mäkihypyn A-maajoukkueet kaudelle 2023–2024 on nimetty

© Jesse Väänänen

Yhdistetyn ja mäkihypyn A-maajoukkueet tulevalle kaudelle on nimetty. Miesten yhdistetyn joukkueeseen on nimetty seitsemän ja naisten joukkueeseen neljä urheilijaa. Mäkihypyn miesten maajoukkue jatkaa harjoituskauteen viiden ja naisten joukkue kahden urheilijan voimin. Arkiharjoittelua tullaan keskittämään Kuopioon ja Lahteen, joissa maajoukkuevalmennus on tiiviisti mukana päivittäisessä tekemisessä. Työ tähtää 2025 MM-kisoihin ja 2026 olympialaisiin.

– Lähtötilanteemme on organisoitumisen, yhteishengen ja arkitekemisen tason näkökulmasta aiempaa paremmalla tasolla. Päätavoitteenamme on nostaa arkiharjoittelun ja -valmennuksen tasoa edelleen. Olympiadin tavoitteet ovat kunnianhimoiset. Vaikka joudumme jonkin verran sopeuttamaan toimintaamme taloustilanteen takia, niin tavoitteista emme aio tinkiä. Yhdistetyssä tavoitteena on nousta mukaan kolmen parhaan maan joukkoon ja mäkihypyssä nelinkertaistaa maailmancupin pisteet. Tähän meillä on olemassa edellytykset. Uskon, että mäkihypyssä uusi päävalmentaja Lauri Hakola on oikea mies viemään suomalaista mäkiosaamista eteenpäin, kertoo mäkihypyn ja yhdistetyn lajipäällikkö Mika Kojonkoski.

Yhdistetyssä pääpaino tulevalla kaudella tulee olemaan hyppäämisen perustason nostamisessa sekä hiihtovauhdin varmistamisessa. Hyppäämisen osalta tämä tarkoittaa lajiosaamisen tavoitteellista kehittämistä ja hiihdon osalta pieniä viilauksia nykyiseen tekemiseen.

– Tavoitteemme ovat kunnianhimoiset ja niihin pääseminen vaatii paljon työtä sekä uskallusta tehdä asioita paremmin ja välillä jopa eri tavalla. Valmennuksellisia suunnitelmia on päästy tekemään keväällä hyvissä ajoin, jonka ansiosta harjoittelun kokonaisuuden suunnittelu on erinomaisella tasolla. Kilpailu lajin sisällä kovenee ja meidän pitää pysyä kehityksessä mukana sekä otettava myös kehitysaskelia lähemmäs kärkikamppailuja. Odotan kovasti, että pääsemme joukkueena tekemään ehjän harjoituskauden ilman terveysmurheita ja sitä kautta osoittamaan tasomme yhdistetyn joukkueena, kertoo yhdistetyn päävalmentaja Antti Kuisma.

Miesten mäkihyppymaajoukkue lähtee tulevaan kauteen uuden päävalmentajan Lauri Hakolan johdolla. Hakola on toiminut Suomen maajoukkueen päävalmentajana myös aiemmin kausilla 2018–2020. Mäkihypyn muu valmennusryhmä on rakentumassa ja kokonaisuudesta kerrotaan lisää myöhemmin.

– Tällä hetkellä arkiharjoittelu pyörii täydellä teholla ja pystymme työskentelemään rauhassa perusasioiden äärellä. Toivottavasti saamme pian sovitusti tiimin kasaan ja pääsemme tarkentamaan suunnitelmia. Kokonaisuudessa tärkeintä toiminnassa on kuitenkin kova ja laadukas arkiharjoittelu sekä kehittymistä tukeva kokonaisuus harjoittelun ulkopuolella. Meidän tulee olla perusasioissa erinomaisen hyviä. Joukkueessa on jo jonkin verran kokemusta ja myös nuoria nälkäisiä haastajia. Kaikilla heistä on reserviä kehittyä ja mahdollisuuksia menestyä paremmin. Sitä tavoittelemme ja teemme nöyrästi töitä sen eteen, Hakola toteaa.

Yhdistetyn maajoukkue

Naiset
Annamaija Oinas, Alva Thors, Minja Korhonen, Heta Hirvonen

Miehet