Vuokatti Sport on maastohiihdon B- ja U23-maajoukkueiden virallinen yhteistyökumppani – Vuokatti toimii ryhmien kotimaan leirityksien keskuksena

© Vuokatti Sport / LORU Creative

Vuokatti Sport ja Suomen Hiihtoliitto solmivat kesällä yhteistyösopimuksen maastohiihdon maajoukkuetoimintaa koskien. Sopimuksen myötä Vuokatin Urheiluopistosta tuli B- ja U23-maajoukkueiden virallinen yhteistyökumppani kaudelle 2022–2023.

Maastohiihdon B-maajoukkueessa on mukana 12 urheilijaa ja alle 23-vuotiaiden ryhmässä 10 urheilijaa. Ryhmät muodostavat yhdessä niin kutsutun ”Milano-Cortina”-ryhmän, jonka tähtäimenä siintää vuoden 2026 talviolympialaiset Italiassa. Ryhmät leireilevät pääosin yhdessä ja leiritykset painottuvat Vuokattiin, joka takaa hiihtäjille laadukkaat harjoitusolosuhteet ympäri vuoden.

Milano-Cortina ryhmän toiminta alkoi kaudella 2021-2022 ja jo ensimmäisellä toimintakaudellaan urheilijoiden tulokset osoittivat ryhmän tärkeän roolin suomalaisessa hiihdossa, sillä ryhmän urheilijat saavuttivat mm. kolme edustuspaikkaa Pekingin Olympialaisiin sekä yhteensä seitsemän paikkaa A-maajoukkueessa kaudelle 2022-2023.

”Vuokatti Sportin tärkein tehtävä on liikuttaa suomalaisia ihmisiä ja toimia erityisesti talviurheilussa suunnannäyttäjänä. Tässä yhtälössä yhteistyö Hiihtoliiton kanssa eri ryhmissä ja ikäluokissa on todella tärkeää ja haluammekin olla tarjoamassa parhaita mahdollisia olosuhteita sekä nykyisille, että tuleville hiihtohuipuille. Huippu-urheilu on tärkeä näyteikkuna, jota haluamme olla mahdollistamassa ja auttamassa A-maajoukkueen kynnyksellä olevia urheilijoita omalla urallaan. Siksi Milano-Cortina ryhmän tukeminen on meille luonnollinen tapa tehostaa yhteistyötä entisestään”, toteaa Vuokatti Sportin toimitusjohtaja Mari Varjonen.

Hiihtoliitto mahdollistaa urheilijoiden urapolkua, jossa valmennus ja leiritys ovat merkittävä osa kokonaisuutta maailmanhuippua tavoiteltaessa.

”Vuokatti on suomalaisen maastohiihdon kotipesä ja siksi on luonnollista ja hienoa, että toimimme yhteistyössä Vuokatin kanssa. Joukkueemme leireilevät merkittävältä osalta Vuokatissa, jossa olosuhteet ja osaaminen ovat arkipäivää. Niitä joukkueemme tarvitsevat. B-maajoukkueen kiinnittyminen Vuokattiin on askel kohti A-maajoukkuetta ja ammattimaisuutta kuljettaessa kohti maailman kärkeä”, kommentoi Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.