Vuokatin Hiihtoviikko tuo yhteen lumilajien yhteisön – viikko täynnä kilpailuja, seminaareja ja leirejä

Juhannuksen jälkeinen viikko on Vuokatissa jo perinteisesti tapahtumarikasta aikaa. Tänä vuonna tapahtumat nivoutuvat ensimmäistä kertaa Vuokatin Hiihtoviikoksi.

Vuokatin Hiihtoviikko on kokonaisuus tapahtumia perinteisen rullahiihdon kesäkisan, Vuokatin Aateli Racen, ympärillä. Useat yksittäiset tapahtumat yhdistyvät tapahtumakokonaisuudeksi, ja viikko on täynnä ohjelmaa lumilajien ystäville. Vuokatin Hiihtoviikkoa vietetään juhannuksen jälkeisellä viikolla 28.6.-3.7.2021.

Jo perinteeksi muodostunut Vuokatin Aateli Race järjestetään 17. kerran Vuokatissa. Perinteiset hiihtäjien kesäkilpailut kokoavat maastohiihdon, ampumahiihdon, yhdistetyn ja hiihtosuunnistuksen huiput Vuokattiin. Juniorit kilpailevat Vuokatin maisemissa Hopeasompa ja Junior Aateli Racen merkeissä.

Aateli Racen lisäksi Hiihtoviikon ohjelmassa on muun muassa olosuhde- ja valmennusseminaarit. Lisäksi useat maajoukkueet, maastohiihdon ja yhdistetyn joukkueiden, johdolla leireilevät Vuokatissa samanaikaisesti.

Vuokatin Aateli Racen kilpailunjohtaja Hannu Koivusalo korostaa tapahtumakokonaisuudessa järjestäjien välistä yhteistyötä.

– Vuokatin hiihtoviikko rakentuu klassisen kesäkisan, Vuokatin Aateli Racen, ympärille. Se on hiihtoväen kesäinen kokoontumisajo, jonka Vuokatin toimijat haluavat järjestää yhteistyössä alueella vaikuttavien Suomen Hiihtoliiton, Suomen Olympiakomitean ja Jyväskylän yliopiston kanssa. Kehittyvässä tapahtumakokonaisuudessa on tarjolla vuosittain eri teemoilla olevia seminaareja, huippukisoja ja erilaista oheisohjelmaa, Koivusalo kertoo.