Vuoden 2023 maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn Hopeasomman loppukilpailut järjestetään Lahdessa

Vuoden 2023 Hopeasomman loppukilpailut hiihdetään ja hypätään Lahden Hiihtoseuran isännöiminä Lahden Urheilukeskuksessa. Vuosi 2023 on Salpausselän kisojen 100-vuotisjuhlavuosi ja hieno jatkumo kuluvan vuoden Lahden Hiihtoseuran 100-vuotisjuhlavuodelle.

Maastohiihdon ensi vuoden Hopeasomman loppukilpailu meni nopealla aikataululla uudelleen hakuun, koska Ikaalisten Urheilijoille ja Jämin Jänteelle myönnettyjen kilpailujen puitteet eivät valmistu vielä vuodelle 2023. Kiinnostus kisajärjestelyjä kohtaan oli suuri, sillä hakemuksia tuli ilahduttavasti peräti yhdeksän kappaletta.

Maastohiihdon kilpailuryhmä piti hakemusten tasoa korkeana ja päätyi esittämään johtoryhmälle kisojen myöntämistä Lahteen, missä ei ole ikinä kilpailtu maastohiihdon Hopeasomman loppukilpailua. Lahden Hiihtoseuralla on rautainen järjestelyorganisaatio ja kova halu järjestää kansainvälisten kisojen vastapainoksi kansalliset nuorten arvokilpailut. Lahdessa kaikki kilpailutoiminnot tapahtuvat kompaktissa ympäristössä ja kaupungissa on erinomainen majoituskapasiteetti hopeasompakisaajille ja heidän taustajoukoilleen. Johtoryhmä myönsi kisat yksimielisesti Lahden Hiihtoseuralle.

Mäkihypyn ja yhdistetyn johtoryhmän päätöksellä myös mäkihypyn ja yhdistetyn Hopeasompa-mestaruudet ratkotaan Lahdessa samoissa kisoissa maastohiihtäjien kanssa. Näin Salppurin juhlavuotena Hiihtoliiton kaikkien pohjoismaisten lajien nuoret kokoontuvat yhteisiin Hopeasompa-kilpailuihin. Kaikkien lajien yhteinen kilpailutapahtuma tukee erinomaisesti Hiihtoliiton strategian mukaisesti lumilajien yhteisöllisyyttä ja vahvistaa vetovoimaa yhtenä kauden suurtapahtumana.

Suomen Hiihtoliitto haluaa kiittää kaikkia kisahakijoita ja muistuttaa, että vuoden 2024 aikuisten, nuorten ja veteraanien SM-hiihdot sekä tulevan kauden Pohjoismaiden mestaruuskilpailut ja Skandinavia Cupin kilpailut ovat haettavissa 15.6.2022 mennessä ja vuoden 2023 rullahiihdon SM-kilpailut 31.8.2022 mennessä.

Hakulomakkeet edellämainittuihin kilpailuihin sekä mäkihypyn ja yhdistetyn tulevan kauden arvokisoihin avataan maaliskuun aikana Hiihtoliiton nettisivuilla kilpailutoiminnan alla. Vapaamuotoiset hakemukset voi toimittaa maastohiihdon osalta osoitteeseen larissa.erola@hiihtoliitto.fi ja mäkihypyn & yhdistetyn osalta kimmo.yliriesto@hiihtoliitto.fi  Lisätietoja antavat Larissa Erola ja Kimmo Yliriesto.