Vantaan Hiihtoseura panostaa ammattimaiseen seuratoimintaan –” Palkattu toiminnanjohtaja ja päävalmentaja ovat jokaisen euron arvoisia”

Kuva: Vantaan Hiihtoseura

Aikoinaan Tikkurilan hiihtoseurana perustettu Vantaan Hiihtoseura toimii Vantaan Hakunilassa, joka on monelle suomalaiselle tuttu pääkaupunkiseudun hiihtomaana sekä perinteisten Suomen Cup -iltahiihtojen ja SM-hiihtojen pitopaikkana. Jopa maastohiihdon maailmancupin parisprintti vuonna 1999 on järjestetty Hakunilassa. Vantaan Hiihtoseura on yksi niistä edelläkävijäseuroista, jotka ovat palkanneet toimintaansa päätoimisia työntekijöitä. Luotto ja arvostus vapaaehtoisten panosta kohtaan on tästä huolimatta säilynyt vahvana.

Seuran toimintaa kehittämässä

Vantaan Hiihtoseura on vuosien varrella pyrkinyt kehittämään toimintaansa monella tapaa ja tälläkin hetkellä seurassa on käynnissä kehittämisprojekteja. Lisäksi seurassa toimii kaksi palkattua työntekijää –toiminnanjohtaja ja päävalmentaja. Aikaisempina vuosina palkallisena ovat toimineet myös muun muassa nuorisovalmentaja sekä seurakoordinaattori. Vapaaehtoisen ja palkallisen seuratoiminnan yhdistäminen on ollut ajoittain haastavaa, vaikkakin vuosien kuluessa suhtautuminen palkattuihin työntekijöihin on muuttunut koko ajan positiivisemmaksi.

”Nyt koko seura on sitä mieltä, että palkattu toiminnanjohtaja ja päävalmentaja ovat jokaisen euron arvoisia ja tuovat ryhtiä sekä ammattimaisuutta toimintaan”, toteaa seuran puheenjohtaja Sanna Värttiö-Hasenson.

Vapaaehtoiset seuran peruspilareina

Vantaan Hiihtoseuran toiminnan peruspilareina toimii kuitenkin upea ja osaava talkooväki, joka pystyy mihin tahansa. Osa tälläkin hetkellä mukana olevista vapaaehtoisista on ollut talkoilemassa jo 70-luvulla.

”Täytyy muistaa, että edelleen vapaaehtoistoiminta on seuran toiminnan kannalta kantava voima, eikä ilman sitä saataisi pyöritettyä valmennus- ja kilpailutoimintaa”, kertoo Värttiö-Hasenson.

Liikunnan riemua ja elämyksiä kaikille

Tähtihetkiä seuralla on monia ja kaikki niistä ovat tärkeitä –oli sitten kyse esimerkiksi seuran urheilijoiden kisamenestyksestä tai onnistuneesti järjestetystä kisatapahtumasta. Esimerkiksi naisten joukkue on menestynyt tällä kaudella kilpailuissa -Imatran SM-hiihdoissa sekä pariviesti että perinteisen 10 kilometriä toi menestystä Vantaan Hiihtoseuran urheilijoille ja tietysti samalla myös koko seuralle.

Seuran yksi tavoitteista on olla kaikenikäisten seura. ”Hymyn saa huulille, kun Hakunila kuhisee innostuneita ja iloisia harrastajia, hiihtokoululaisia tai kouluryhmiä. Haluamme ennen kaikkea jakaa liikunnan riemua ja elämyksiä sekä saada niin nuoret kuin vanhat innostumaan hiihdosta ja liikkumisesta”, kertoo Sanna Värttiö-Hasenson.

Vantaan Hiihtoseuran päävalmentaja Kalmer Tramm on Seurawebinaarissa 17.2. kertomassa seuran päätoimisena päävalmentajana toimimisesta. Ilmoittautuminen webinaariin löytyy seuratoiminnan alta ja linkistä: https://hiihtoliitto.fi/seuratoiminta/seurawebinaarit/