Vantaan Hiihtoseura haluaa edistää harjoittelua yli seurarajojen

Paikallinen urheiluopisto ’Tehvandi’ Otepäässä tarjoaa hyvän tukikohdan Viron leirillä

Yhdessä tekemisen ilo, uusiin ihmisiin tutustuminen ja tavoitteellinen harjoittelu ovat vahvasti läsnä Vantaan Hiihtoseuran toiminnassa. Tämä näkyy esimerkiksi erilaisten leirien muodossa, joita seura on järjestänyt aktiivisesti jo usean vuosikymmenen ajan. Leiritoiminta painottui pitkään pääasiassa kotimaahan, mutta päävalmentaja Kalmer Trammin tulon myötä seura on järjestänyt jäsenilleen leirityksiä vuosittain myös ulkomailla.

Erilaiset leirit ovat erinomainen tapa kehittyä ja treenata yhdessä muiden kanssa. Vielä parempaa siitä tekee, kun saa mahdollisuuden treenata uusien ihmisten kanssa. Tähän Vantaan Hiihtoseura on halunnut myös toiminnassaan tarttua. Viime vuonna seura avasi ulkopuolisille jäsenille mahdollisuuden osallistua järjestämälleen ulkomaanleirille Otepäähän.

– Kokeilimme viime vuonna ensimmäistä kertaa avata ulkomaanleirimme myös seuran ulkopuolisille, mutta olimme hieman myöhässä liikkeellä. Haluamme kuitenkin jatkossa antaa seuran ulkopuolisille jäsenille mahdollisuuden osallistua leireillemme, sillä liputamme aidosti seurarajat ylittävien yhteistreenien puolesta. Tällainen toiminta on hienoa paitsi seuramme omille jäsenille myös muille, koska he saavat treenata ja sparrailla uusien ihmisten kanssa. Tällaisessa seurarajat ylittävässä toiminnassa ei ole kuin voitettavaa, avaa Vantaan Hiihtoseuran toiminnanjohtaja Satu Kalajainen

Vantaan Hiihtoseura haluaa rohkaista ja haastaa myös muita seuroja ottamaan leireilleen mahdollisuuksien mukaan ulkopuolisia jäseniä tai jopa suunnittelemaan seurojen yhteisiä leirejä. Kalajainen toivoo, että seurarajat ylittävä harjoittelu kehittyy tulevaisuudessa laajemminkin.

– Seurojen tulisi tämän asian suhteen hieman järjestäytyä sekä jutella ja ideoida avoimesti mahdollisuudesta järjestää yhteisiä leirejä tai osallistua päikseen muiden seurojen leireille. Tällainen ideointi ja suunnittelu vaativat tietysti aikaa, mitä seuroilla harvemmin on liikaa. Haastan kuitenkin pohtimaan tällaisia vaihtoehtoja tulevaisuuden varalle joko piiritasolla tai jopa valtakunnallisesti.

– Seuraidentiteetti ja -uskollisuus ovat tietenkin tärkeitä asioita, joten seuroilla tulee olla myös vain omille jäsenilleen suunnattua toimintaa. Tiedon jakaminen ja yhdessä tekeminen silloin tällöin hyödyttävät kuitenkin varmasti monia seuroja, Kalajainen jatkaa.

Tarjolla kaksi ulkomaanleiriä täysi-ikäisille

Vantaan Hiihtoseura järjestää tänä vuonna kaksi ulkomaanleiriä, jonne ovat tervetulleita myös seuran ulkopuoliset jäsenet.

Ensimmäinen leiri järjestetään Otepäässä 22.–31.8., jonne voivat osallistua aikuiset ja Kultasompalaiset (2004 tai aiemmin syntyneet).

Toinen leiri järjestetään Mallorcalla 1.–12.10., jonne niin ikään voivat osallistua aikuiset ja Kultasompalaiset. Sivun alaosasta löytyvät tarkemmat tiedot molemmista leireistä.

– Nämä leirit ovat uniikki mahdollisuus jokaiselle, joka haluaa treenata hyvässä seurassa ja saada vaihtelua harjoitusmaastoon. Päävalmentajamme Kalmer Tramm on suunnitellut leirien aikataulutukset, ohjelman sekä operatiivisen ja logistisen puolen. Lisäksi hän tuntee kohteiden infrat, joten osallistujat saavat keskittyä ainoastaan treenaamiseen. Suosittelenkin ottamaan meihin matalalla kynnyksellä yhteyttä, jos vähänkään jompikumpi leireistä kiinnostaa. Matkajärjestelyjä esimerkiksi Mallorcan leirille alamme tekemään jo ensi viikon aikana. Otamme ilolla kaikki täysi-ikäiset mukaan, Kalajainen kannustaa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Satu Kalajainen