Tampereesta Vuoden Hiihtokaupunki

Suomen Hiihtoliiton Yhteinen latu -seuraseminaariviikonloppua vietetään parhaillaan Jyväskylän Laajavuoressa. Seminaarikokonaisuuden lisäksi samassa yhteydessä vietettiin myös Hiihtogaalaa, jossa palkittiin vuoden parhaita lumilajien toimijoita ja juhlistettiin hienoa kulunutta talvea.

Gaalan yhteydessä valittiin ensimmäistä kertaa myös vuoden Hiihtokaupunki. Vuoden Hiihtokaupunki kategoriassa haettiin kaupunkia, joka panostaa lumilajien harrastamiseen ja sen olosuhteisiin, ja jossa hiihtolajit nähdään aktiivisessa roolissa kansanliikuttajana.

Historiallinen valinta osui Tampereen kaupunkiin.

– Tampere on aktiivisesti ylläpitänyt hiihtolajien olosuhteita ensilumenladuista pitkälle kevääseen. Kaupungin hiihtoladut ovat merkittävä lähiliikuntapaikka, jota hyödyntävät niin kilpahiihtäjät kuin kaupunkilaiset koululaisista eläkeläisiin. Monipuolista hiihtolajien harrastamista tukee myös aktiivinen seuratoiminta sekä Lasten Lumipäivät -tapahtuma. Kuluneen vuoden kohokohtana voidaan pitää Kansallista Hiihtopäivää, jolloin hiihtoa pääsi harrastamaan myös Ratinan kenttää kiertäen, kommentoi Suomen Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.

Vuoden Hiihtokaupunki -valinta otettiin Tampereella ilolla vastaan.

– Olemme iloisia ja kiitollisia nimityksestä. Hiihto on Tampereellakin suosittu laji, ja latumme ovat olleet ahkerassa käytössä etenkin tänä mainiona lumitalvena. Hiihto on erinomainen tapa nauttia kisaamisen huumasta tai vain luonnosta ja liikunnasta, ja sen harrastaminen ei katso ikää. Kaupungille hiihdon olosuhteista huolehtiminen on tärkeä osa eri-ikäisten kaupunkilaisten hyvinvoinnin edistämistä, kertoo Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen.