Suomen Hiihtoliiton hakemus vuoden 2029 MM-hiihtojen saamiseksi Lahteen lähetetty FIS:lle – muita hakemuksia ei määräaikaan mennessä jätetty

© Jesse Väänänen

Suomen Hiihtoliitto on jättänyt virallisen hakemuksen Kansainväliselle hiihtoliitolle pohjoismaisten hiihtolajien MM-kilpailuiden järjestämisestä Lahdessa vuonna 2029. Haku vuoden 2029 pohjoismaisten hiihtolajien MM-kilpailujen isännäksi umpeutui 1.5., johon mennessä muita hakemuksia ei jätetty. Hakemuksessa Hiihtoliitto lupaa yhdessä Lahden kaupungin ja Lahden Hiihtoseuran kanssa esitellä FIS:lle MM-kisakonseptin, joka mahdollistaa talviurheilun suurtapahtuman järjestämisen taloudellisesti, ympäristöllisesti ja yhteiskunnallisesti vastuullisella tavalla.

Hakuajan umpeuduttua prosessi etenee siten, että FIS toimittaa MM-kandidaateille varsinaiset hakuasiakirjat, minkä jälkeen hakijoilla on aikaa 1.8. asti valmistella vastineensa MM-kisojen järjestelyihin liittyviin seikkoihin. Päätöksen vuoden 2029 pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisaisännästä tekee FIS:n hallitus FIS Kongressissa toukokuussa 2024.

Lahden vuoden 2029 MM-hakua varten on perustettu erillinen hakukomitea, jonka tehtävänä on johtaa ja ohjata MM-hakuprojektia ja siihen liittyviä toimenpiteitä. Hakukomitean puheenjohtajana toimii Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi ja varapuheenjohtajana Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen. Hakukomitean muut varsinaiset jäsenet ovat Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Arto Tolonen, Lahden kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juha Rostedt, Lahden Hiihtoseuran puheenjohtaja Juha Kolu ja varapuheenjohtaja Martti Lipponen sekä Päijät-Hämeen maakuntajohtaja Niina Pautola-Mol. Lisäksi hakukomitean työskentelyyn osallistuu muita henkilöitä kisojen hakemisen ja järjestämisen näkökulmasta keskeisistä organisaatioista. Hakukomitea kokoontui ensimmäisen kerran perjantaina 28.4.

– Ilmoitimme jo vuosi sitten Kansainvälisen Hiihtoliiton kongressissa, että Suomen Hiihtoliitto tulee tekemään hakemuksen vuoden 2029 pohjoismaisten lajien MM-kisojen saamiseksi Lahteen. Aktiivisuudellamme osoitimme halukkuutemme järjestää jo kahdeksannet MM-kisat Suomen talviurheilupääkaupungissa Lahdessa. Maineemme kisajärjestäjänä on maailmanlaajuisesti erittäin arvostettu. Proaktiivinen toimintamme on nyt johtanut hyvään asetelmaan, kun vahvan ehdokkuutemme rinnalle ei asettunut muita maita, kertoo Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja ja hakukomitean puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

– Sekä urheilullisesti että taloudellisesti merkittävänä suurtapahtumana MM-kisojen kansallinen painoarvo on suuri. Urheiljoillemme kotikisat ovat aina erityisen kannustava tavoite, Haapasalmi päättää.

Lahti on isännöinyt pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisat seitsemän kertaa. Ensimmäisen kerran Lahdessa hiihdettiin maailmanmestaruudesta vuonna 1926. Edellisen kerran MM-kilpailut järjestettiin Lahdessa vuonna 2017.