Suomen Hiihtoliitolle uusi puheenjohtaja maaliskuussa

Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi ei asetu ehdolle ensi maaliskuussa valittavaan puheenjohtajan tehtävään. Haapasalmi on toiminut Hiihtoliiton puheenjohtajana vuodesta 2017. Ennen nykyistä puheenjohtajan tehtävää Haapasalmi toimi neljä vuotta Hiihtoliiton varapuheenjohtajana.

– Kun minut valittiin puheenjohtajaksi kuusi vuotta sitten, päätin jo silloin, että kolme kaksivuotiskautta on sopiva jakso minulle, jos luottamusta riittää, Haapasalmi kertoo.

Haapasalmi valittiin puheenjohtajaksi tilanteessa, jossa Lahden 2017 MM-kisojen taloudellinen tappio oli vienyt Hiihtoliiton talouden kuilun partaalle. Hiihtoliitto sai tappion seurauksena maksettavakseen 2,7 miljoonan euron lainan Lahden kaupungille. Lainan hoitaminen on leimannut vahvasti talouden suunnittelua. Vaikeasta tilanteesta huolimatta Hiihtoliitto teki vuosina 2018–2022 ylijäämää 1,7 miljoonaa euroa ja kykeni tervehdyttämään tasettaan merkittävästi. Myös kaupallinen yhtiö Nordic Ski Finland on täyttänyt noina vuosina hyvin tehtävänsä ja hankkinut Hiihtoliitolle resursseja toiminnan pyörittämiseen.

– Olen erittäin iloinen noiden viiden vuoden talouskehityksestä. Myös yhteistyökumppaneiden osalta tilanteemme on määrällisesti paras koko 2000-luvulla. Työtä on vaadittu paljon niin toiminnanjohtajalta, henkilökunnalta kuin luottamusjohdoltakin. Etenkin, kun tilanteen hieman helpottaessa päälle iskivät koronavuodet sekä Venäjän hyökkäys Ukrainaan. Ne toivat mukanaan yleismaailmalliset taloushaasteet. Lisäksi tapahtumana erinomaisen palautteen saaneen ja palkitun Helsinki Ski Weeksin taloudellinen epäonnistuminen yhdistettynä mittavaan kustannusten nousuun on tänä vuonna asettanut Hiihtoliiton maksuvalmiuden koetukselle, Haapasalmi summaa.

Urheilun ja liikunnan rahoitus on Suomessa ja myös muissa maissa suuri huolenaihe. Urheiluorganisaatioiden rakenteita pitää saada entistä virtaviivaisemmiksi ja kustannustehokkaiksi. Toimintamalleja ja rakenteita pitää katsoa kriittisesti tulevaisuuden turvaamiseksi. Tätä pohdintaa on Hiihtoliitossa tehty ja toiminnan uudistamisen suunnittelu jatkuu. Tavoitteena on, että tuloksia nähdään tulevan kevään aikana.

–  Talouden hallinta ja ulkoisten kriisien aiheuttamat haasteet ovat suurelta osin leimanneet puheenjohtajakauttani. Vaikeista ajoista huolimatta olemme onnistuneet huippu-urheilussa. Kohokohtana pidän Pekingin olympiakisojen upeaa menestystä sekä viime talven seitsemää mitalia nuorten MM-kisoista. Olemme lisäksi investoineet mäkihypyn ja yhdistetyn valmennukseen sekä naisten että miesten osalta. Toivottavasti nämä investoinnit ovat osaltaan vaikuttaneet nuorten naistemme hienoon alkukauden menestykseen mäkihypyssä ja yhdistetyssä. Myös maastohiihdon valmennukseen on saatu vahvistusta, kun palkkasimme lajiin lajikoordinaattorin.

–  Liittovaltuusto valitsee maaliskuun lopussa uuden puheenjohtajan. Siihen saakka teen luonnollisesti täysillä töitä ja niitä riittää. Haluan kuitenkin jo tässä vaiheessa kiittää kaikkia lajiyhteisömme ihmisiä, niin henkilökuntaa, urheilijoita kuin luottamushenkilöitäkin mielenkiintoisista vuosista ja hyvästä yhteistyöstä. Lämmin kiitos myös yhteistyökumppaneillemme ja lukuisille muille sidosryhmille, joiden kanssa olen saanut tehdä yhteistyötä. Nyt toivotan kaikille rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta, Haapasalmi päättää.