Suomalaisten hiihtäjien juhlapäivä lähestyy – Kansallista Hiihtopäivää vietetään lauantaina

Kuva: Suomen Latu

Kansallista Hiihtopäivää vietetään tulevana lauantaina jo kolmatta kertaa. Suomen Ladun jäsenyhdistykset ja muut tahot järjestävät jopa satoja kaikille avoimia hiihtotapahtumia ympäri Suomen. Tänä vuonna Kansallisen Hiihtopäivän suojelijana toimii toimittaja Mikko “Peltsi” Peltola.

Kansallisen Hiihtopäivän tapahtumiin kuuluu niin ohjattuja hiihtoretkiä, koko perheen talviriehoja ja suuria massahiihtoja. Suomen Ladun mukana kampanjaa ovat järjestämässä Hiihtoliitto, Eläkeliitto, TUL sekä Liikunnan aluejärjestöt.

– Tapahtumilla halutaan tuoda ihmisiä yhteen nauttimaan hiihdosta ja talviulkoilusta matalalla kynnyksellä. Juhlapäivää voi toki viettää myös omatoimisesti lähtemällä lähiladulle esimerkiksi perheen tai kavereiden kanssa. Sosiaalisesta mediasta voi seurata hiihtotunnelmia #kansallinenhiihtopäivä-aihetunnisteen takaa, sanoo tapahtuma-asiantuntija Petteri Tiainen.

Kansallisen Hiihtopäivän tapahtumia järjestetään yli 100 kappaletta ympäri Suomen. Juhlapäivänä esimerkiksi Vantaan Latu ja Polku pitää auki Bisan majan latukahvilaa, Imatran Lapinkävijät vie halukkaat erähiihdolle, ja Valkeakosken Latu järjestää perinteisen hiihtotavan kertausta aikuisille. Hämeenlinnan Latu opettaa lapsille hiihtoa osana ulkoilutapahtumaansa, Pieksän Ladusta lähdetään kuutamohiihdolle, ja Vammalan Retkeilijät viettää koko perheen ulkoilupäivää, missä voi mm. pulkkailla ja kokeilla lumikenkäilyä. Kansallisen Hiihtopäivän päätapahtuma, Koko perheen Kansallinen Hiihtopäivä järjestetään Helsingin Paloheinässä.

Koko kansan Mikko “Peltsi” Peltola haastaa suomalaiset lähiladuille

Toimittaja Mikko “Peltsi” Peltola toimii Kansallisen Hiihtopäivän suojelijana.

– Tämä on ehdottomasti tärkeä päivä kaikille ulkoilijoille ja ennen kaikkea meille hiihtäjille. On hyvin luontevaa sekä tietysti myös suuri kunnia toimia Kansallisen Hiihtopäivän suojelijana ja päästä innostamaan muitakin ladulle. Eikun kaikki rajusti monoa syönnille!, sanoo Peltola.

Viime vuonna Kansalliseen Hiihtopäivään osallistui kuusi prosenttia suomalaisista, mikä tarkoittaa yli 260 000 suomalaista hiihtäjää. Suomen Ladun tavoitteena on laajentaa kampanja koko kansan yhteiseksi juhlapäiväksi.

Lisätietoja:
Asiantuntija, tapahtumat