Suomalaisnuorten menestys yhdistetyn Youth Cupissa sai jatkoa – Ensimmäisen kilpailupäivän saldona neljä palkintopallisijoitusta

Nuoret yhdistetyn urheilijat kilpailevat viikonloppuna Saksan Oberhofissa Youth Cupin parissa. Suomalaisnuoret ylsivät viikonlopun ensimmäisissä osakilpailuissa kärkikahinohin aiempien vuosien tapaan. Youth Cupissa kilpaillaan tyttöjen ja poikien sarjoissa kahdessa ikäkategoriassa. Mäkiosuuden jälkeinen toinen osuus käytiin tänään juosten.

Minja Korhonen ja Anna Kerko ottivat 07–09-syntyneiden sarjassa mahtavan kaksoisvoiton, ja Alva Thors sijoittui 04–06-syntyneiden sarjassa kymmenenneksi. Myös poikien sarjassa nähtiin vahvoja otteita koko joukkueelta, ja kaksi suomalaista nousi päivän päätteeksi palkintopallille. Arsi Tietäväinen oli kilpailun toinen, Eelis Meriläinen kolmas ja Herman Happonen neljäs.

Kaksoisvoittoon yltäneet Projekti2026-ryhmän nuoret urheilijat Korhonen ja Kerko olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä päivän suorituksiinsa.

– Hyvä kisa kaiken kaikkiaan. Mäkiosuudella oli suht hyviä hyppyjä ainakin siiihen nähden, ettei uudesta mäestä niin paljoa edellisenä iltana keritty käymään. Huomenna yritetään vielä parantaa. Juoksuosuus reittinä oli selkeä ja suht tasainen, taktiikkana oli meillä juosta kärki kiinni nopeasti ja sitten oma juoksu. Juoksu onnistui hyvin ja hyvillä fiiliksillä jatketaan huomiseen kisaan, totesi Korhonen.

– Kisa meni paremmin kuin olisin voinut odottaa. Kisahyppy onnistui loistavasti. Juoksussa on vielä parannettavaa, puolessa välissä juoksua tuli kova vatsakramppi eikä oikein pystynyt juosta enään sen jälkeen teknisesti ehjää juoksua, pohti Kerko.

Nuorten maajoukkueen valmentaja Antti Kuisma avasi aiemmin tällä viikolla ajatuksiaan viikonlopusta ja toivoi, että aiempien vuosien tuoma hieno menestys jatkuu.

– Päätimme lähteä viikonloppuun hakemaan kovia kansainvälisiä kisoja. Meillä on hieno historia näissä karkeloissa jo yli 10 vuoden ajalta. Meillä on useita voittoja ja podiumsijoituksia, joten lähdetään puolustamaan meidän hyvää menestystä, kommentoi Kuisma Hiihtoliitolle alkuviikosta.

Tytöt II (07/08/09)
1. Minja Korhonen