Startti Ladulle – toisen lähiviikonlopun teemana oli urheilutoiminta

Hiihtoliiton Startti Ladulle -kehitysprosessin toinen lähiviikonloppu pidettiin Vierumäellä 17.-18.2. yhteistyössä Vierumäen kanssa. Viikonlopun kantavana teemana oli seurojen urheilutoiminta, jonka parissa syvennyttiin keskustelemaan urheilijan poluista sekä valmennuslinjauksista. Urheilutoiminnan teema on yksi Tähtiseura-ohjelman laatutekijöiden osa-alueista.

Yhteisen alustuksen jälkeen seurat pääsivät kartoittamaan olemassa olevia hiihtäjän- ja mäkihyppääjän latujaan. Maastohiihdon parissa tehtiin yhteinen huomio siitä, miten samankaltaisina hiihtäjän ladut eri seuroissa näyttäytyvä. Ryhmätöissä pohdittiin muun muassa seuraavia kysymyksiä; miten ryhmäjakoja on viisain muodostaa, miten eri tasoiset hiihtäjät huomioidaan sekä miten toimintaan voi tulla mukaan kesken kauden. Mäkihypyn parissa puolestaan keskityttiin luomaan selkeää rakennetta hyppyrimäkien kokojen mukaan sekä tuotiin lasten ja nuorten vanhempien roolia näkyvämmäksi. Lisäksi tunnistettiin minkä ikäisenä mäkihypyn pariin tällä hetkellä lähdetään mukaan.

Valmennuslinjausten työstöissä jaettiin yhteinen näkemys siitä, mitä paremmin valmennuksen punainen lanka on jäsennelty sitä laadukkaammin seuran valmentajat pystyvät toimimaan. Valmentajien jatkuva osaamisen kehittäminen sekä yhteiset verkostot seura- ja lajirajat ylittäen ovat tukemassa laadukasta toimintaa. Valmentajan rooli nähtiin tärkeänä osana lasten ja nuorten omaehtoiseen liikkumiseen innostamisessa sekä monipuolisten liikuntataitojen kehittämisessä.

Päivien aikana seurat pääsivät kuulemaan toistensa ajatuksia sekä jakamaan kehitysehdotuksia. Seurojen välille nousi kiinnostus lähteä järjestämään yhteisiä tapaamisia lasten ja nuorten kilpailutapahtumien yhteyksiin. Ensi talvena pääsemme toivottavasti näkemään, miten eri paikkakunnilta saavutaan kilpailutapahtumiin yhteiskuljetuksilla – hiihtäjät, mäkihyppääjät, valmentajat ja vanhemmat samassa bussissa. Tapahtumapaikalla itsenäisen valmistautumisen sijaan onkin luvassa yhteistä seurarajat ylittävää tekemistä yhteisöllisyyden lisäämiseksi!

Startti Ladulle -kehitysprosessissa olevien seurojen kanssa tavataan yhteisesti vielä huhtikuussa, jolloin kehittämisen teemana on aineelliset resurssit ja seuran ihmiset.

Startti Ladulle -kehitysprosessin tarkoituksena on tukea seuroja toimintansa kehittämisessä Tähtiseura-ohjelmassakin olevien osa-alueiden parissa: johtaminen ja hallinto, urheilutoiminta, seuran ihmiset ja aineelliset resurssit. Mukana olevat seurat kehittävät toimintaansa omista lähtökohdista kohti yhdessä asetettuja tavoitteita. Prosessin jälkeen seurat asettuvat jatkuvan kehittämisen ladulle ja halukkailla on mahdollisuus hakea Tähtiseura-auditointia.

Lisätietoja Startti Ladulle -kehitysprosessista: Sandra Sirén, sandra.siren@hiihtoliitto.fi