Startti Ladulle -kehitysprosessi käynnistyi viikonloppuna Vierumäellä

Startti Ladulle -kehitysprosessi käynnistyi marraskuun lopussa Vierumäellä

Hiihtoliiton Startti Ladulle -kehitysprosessi käynnistyi 25.-26. marraskuuta yhteistyössä Vierumäen kanssa. Ensimmäinen lähiviikonloppu vietettiin Vierumäellä neljän seuran sekä Vierumäen ja Hiihtoliiton seurakehittämisen asiantuntijoiden kesken. Viikonlopun teemoina olivat seuran johtaminen ja hallinto sekä viestintä ja markkinointi. Seurat pääsivät tarkastelemaan toimintansa nykytilaa näiden teemojen parissa ja pohtimaan, mihin asioihin olisi hyvä tarttua kehittävällä otteella. Työskentelyssä seurat pääsivät hyödyntämään Tähtiseura-ohjelman laatutekijöitä.

Viikonlopun parasta antia olivat ryhmätyöt, joissa seurat pääsivät omalla porukalla keskittymään seuratoimintansa kehittämiseen. Kehittämisprosessissa ideana on tuoda seurat yhteen ja mahdollistaa heille yhteistä aikaa, jota ei välttämättä arjessa ole mahdollista muutoin järjestää. Seurakohtaisten työskentelyjen jälkeen kaikki pääsivät kuulemaan toistensa ajatuksia, haastamaan ideoiden kehittelyssä sekä jakamaan hyviä vinkkejä ja konkreettisia esimerkkejä.

Kotiinlähtöpäivänä seurat kiteyttivät viikonlopun antia seuraavasti: ”Mahtavaa, kun kerrankin oli aikaa keskustella ja miettiä tulevaisuutta oman porukan kanssa sekä saada ja antaa konkreettisia vinkkejä muille. Moni asia tuntuu helpommalta, kun voi sparrata ajatuksia samanhenkisten kesken. Viikonlopun aikana tuli ainakin kaksi täysin uutta ideaa, joita on hyvä lähteä testaamaan seura-arkeen.”

Startti Ladulle -kehitysprosessissa olevien seurojen kanssa tavataan seurakohtaissa tapaamisissa tammikuussa 2024. Toinen lähiviikonloppu on luvassa helmikuun lopulla, jolloin teemana on urheilutoiminta.

Startti Ladulle -kehitysprosessin tarkoituksena on tukea seuroja toimintansa kehittämisessä Tähtiseura-ohjelmassakin olevien osa-alueiden parissa: johtaminen ja hallinto, urheilutoiminta, seuran ihmiset ja aineelliset resurssit. Mukana olevat seurat kehittävät toimintaansa omista lähtökohdista kohti yhdessä asetettuja tavoitteita. Prosessin jälkeen seurat asettuvat jatkuvan kehittämisen ladulle ja halukkailla on mahdollisuus hakea Tähtiseura-auditointia.

Lisätietoja Startti Ladulle -kehitysprosessista: Sandra Sirén, sandra.siren@hiihtoliitto.fi