Seuratuesta resursseja kehittämiseen – Yhteensä 15 hiihtolajin seuraa sai tukea

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt liikunta- ja urheiluseuroille 4,6 miljoonaa euroa seuratoiminnan kehittämistukea. Seuratuen avulla lisätään erityisesti matalan harrastuskynnyksen toimintaa lapsille ja nuorille. Hiihtoliiton seuroista 15 sai tukea oman toimintansa kehittämiseen.

Hausjärven Urheilijat hakivat tukea seuraavan askeleen ottamiseksi lasten ja nuorten harrastustoiminnassa.

– Hausjärven Urheilijoiden hiihtotoiminta on muutaman vuoden kuluessa herätelty Ruususen unesta. Uusi ja kasvava toiminta tarvitsee suunnitelmallista kehittämistä johon seuratuki tarjoaa resursseja. Seuratuen avulla palkkaamme vastuuvalmentajan, joka samalla kehittää toimintaa ja kouluttaa ohjaajia avuksi. Näin pyrimme varmistamaan toiminnan jatkumisen, kertoo Henna Pokkinen Hausjärven Urheilijoista.

Seuratukea voi hakea erilaisiin tarpeisiin, niin toiminnallisiin hankkeisiin kuin palkkaushankkeisiinkin. Oleellista on asettaa selkeät ja realistiset tavoitteet hankkeella sekä laatia toimintasuunnitelma sen toteuttamiseksi.

– Hiihtää voi kesälläkin! Eli kehitämme valmennusta sekä kasvatamme hiihdon näkyvyyttä ja tunnettavuutta myös ympärivuotisena lajina. Pyrimme lisäämään tietoa siitä, mitä kaikkea maastohiihto on ja mitä se voi antaa Hausjärvellä ja lähikunnissa. Normaalin ryhmätoiminnan ja talvisten hiihtokoulujen lisäksi pidämme myös kesällä lapsille ja aikuisille rullahiihtokouluja. Vastuuvalmentajan toimenkuvaan kuuluu maastohiihdon junnuryhmien ohjaaminen ja valmentaminen, hiihtotoiminnan kehittäminen ja harrastajamäärien kasvattaminen yhdessä hiihtojaoston kanssa sekä uusien ohjaajien kouluttaminen, kertoo Henna Pokkinen Hausjärven Urheilijoiden kehityssuunnitelmasta.

Hiihtoliitto kannustaa seuroja hakemaan aktiivisesti seuratukea. Hakuajat julkaistaan myöhemmin, mutta yleensä tuen hakuaika on loppuvuodesta. Mikäli seura pohtii seuratuen hakemista, hakuprossiin annetaan tarvittaessa konsultaatiota. Lisäksi syksyllä järjestetään myös erillisiä tukiklinikoita seuroille.

OKM tiedote seuratuista ja myönnetyt avustukset