Seuratoiminnan kehittämistuet vuodelle 2024 on myönnetty

© Valokuvaus Sini Sirén

Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratoiminnan kehittämistuet (seuratuki) vuodelle 2024 on myönnetty. Kaikkiaan seuratukea myönnettiin 312 hankkeelle, joista 183 olivat uusia hankkeita ja 129 jatkoa aiemmalle hankkeelle. Hakemuksia saapui määräaikaan mennessä yhteensä 659. Kokonaisuudessaan määrärahaa oli käytettävissä 3,8 miljoonaa euroa.

Hiihtoliiton alaisista seuroista uusia hankehakemuksia tuli kuusi ja näistä kolme saivat tukea. Kaikki nämä tukea saaneet hankkeet olivat toiminnallisia. Pienin myönnetty avustus oli 3 500 euroa ja suurin 7 000 euroa. Edellisvuonna alkaneista hankkeista jatkoa myönnettiin kuudelle seuralle, joista pienin avustus oli 4000 euroa ja suurin 20 000 euroa. Näistä hankkeista kaksi on palkkaushankkeita. Yhteensä Hiihtoliiton seurat saivat 73 500 euroa tukea.

Tänä vuonna hankkeissa näkyi seuratoiminnan monimuotoisuus sekä laaja kirjo. Useissa alkavissa hankkeissa pyritään vähentämään drop outia perustamalla yli 13-vuotiaille ja sitä vanhemmille omia harrasteryhmiä sekä kouluttamalla nuoria ja ottamalla heitä mukaan seuran kehittämiseen. Myös perheliikunta, monikulttuurisuus, soveltava liikunta sekä välinehankinnat näkyvät hankkeissa ja tukevat matalankynnyksen harrastustoiminnan aloittamisessa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö lähettää päätöskirjeet kaikille tukea hakeneille seuroille lähiviikkoina.

Tästä suoraan Opetus- ja Kulttuuriministeriön tiedotteeseen.
Tästä pääsee tarkastelemaan myöntölistaa.