Salpausselän kisoissa rakennetaan satavuotiselle historialle jatkumoa kestävän liiketoiminnan perustein

Salpausselän kisojen uusi pääsihteeri Tomi-Pekka Kolu

Salpausselän kisat, lähes satavuotinen talviurheilun traditio Lahdessa, kilpaillaan 25.-27. helmikuuta 2022. Tämä 100-vuotinen talviurheilukisojen sarja on kansainvälisesti ainutlaatuinen ja Suomen suurin talviurheilutapahtuma.

Tapahtuman merkityksestä suomalaisena urheilujuhlana kertoo tuore Sponsor Insight (2021) kuluttajatutkimus, jossa Salpausselän kisat on rankattu kiinnostavimmaksi talviurheilutapahtumaksi ja kolmanneksi kiinnostavimmaksi urheilutapahtumaksi kesäkisat mukaanlukien. Salpausselän kisoista kiinnostuneita tai erittäin kiinnostuneita suomalaisia on 1,35 miljoonaa.

”Salpausselän kisat on merkityksellinen yhteisö, jonka tulevaisuutta ja jatkumoa rakennamme nyt. Strategiamme tukee niin huippu-urheilukisojen toteuttamista kuin myös kansanjuhlan, viihteellisen yleisötapahtuman tekemistä”, toteaa Salpausselän kisojen taustaorganisaation Salppuri Oy:n puheenjohtaja Martti Lipponen.

Tapahtumaliiketoiminnan kehittämiseen on tehty jo nyt mittavia panostuksia, kun strategisten suuntaviivojen mukaan tapahtumassa viihtymiseen suunnitellaan uusia ja kiinnostavia elementtejä. Lisäksi Lipponen painottaa nykyaikaisen johtamismallin mukaista reagoivaa organisaatiota.

”Olemme vahvistaneet johtamistamme operatiivisella pääsihteerillä, Tomi-Pekka Kolulla. Tomi-Pekka osaa viedä strategian käytäntöön ja rakentaa vahvasta taloudesta kivijalkaa yhteiselle perinteikkäälle kisatapahtumallemme.”

Kesällä työnsä kisojen pääsihteerinä aloittanut Tomi-Pekka Kolu on ollut rakentamassa Suomen Hiihtoliiton ja Lahden Hiihtoseuran kanssa kisojen uutta strategiaa monia sidosryhmiä kuunnellen.

”Kirjasimme strategiaan mielenkiintoisia ja kunnianhimoisia hankkeita sekä tavoitteita. Innokkaana vastaanotan pestin, koska ylpeänä katson taakse 100-vuotista kisahistoriaa, mutta myös tulevaisuuteen niin kisojen statuksen nostamisen kuin vahvan talviurheiluyhteisön kasvattamisen suuntaan”, sanoo Kolu.

Tuotekehitykseen nojaava moderni liiketoiminta, vastuullisuus ja monipuolinen tapahtumien tarjonta, luovat vahvat raamit nykymuotoiselle tapahtumatuotteelle, jolla on merkittävä paikka niin kansainvälisesti kuin alueellisestikin.

”Yhteistyökumppanuudet vaativat arvopohjaa ja liiketoiminta alueellisesti hyötyä tuottavana pitkäjänteisenä toimintana haastaa organisaation sekä ennakoimaan että reagoimaan. Arvostamme paikallisia kumppaneita sekä toimijoita ja tarjoamme valtakunnallisesti jopa 14-kertaista panostuotossuhdetta partnereidemme investoinneille”, sanoo Salppuri Oy:n toimitusjohtaja Ismo Hämäläinen.

Salpausselän kisat näkyvät laajasti valtakunnan medioissa ja keräävät katsojia YLEn kanaville lähes miljoonan katsojan verran jokaista kisatapahtumaa kohden. Kansainvälisesti Salpausselän kisat tavoittavat 120 miljoonaa katsojaa ympäri maailmaa.

Salpausselän kisat pitävät pohjoismaiset lajit pinnalla olympialaisten jälkeen

Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi odottaa tulevasta talvikaudesta vilkasta luottaen menestyslajien tuomaan vetovoimaan. Salpausselän kisat heti Pekingin olympialaisten jälkeen saavat erityisen huomion.

”Kansainväliset huipputapahtumat sytyttävät suomalaisen urheilukansan. Suomessa järjestettävät maailmacupin kisat ovat suomalaiselle talviurheilulle todella tärkeät urheilullisesti, taloudellisesti ja kiinnostavina yleisötapahtumina niin paikan päällä kuin median välitykselläkin”, muistuttaa Haapasalmi.

Lahdessa kisajärjestelyistä vastaa Hiihtoliiton ja Lahden Hiihtoseuran yhdessä perustama Salppuri Oy. Lahti on kansainvälisesti arvostettu talviurheilukaupunki ja on panostanut ansiokkaasti suorituspaikkoihin.

”Salppuri Oy:n ja Lahden kaupungin yhteisenä tavoitteena on jatkuvan parantamisen hengessä vahvistaa Lahden asemaa maailmancupkisojen järjestäjänä. Myös MM-kisaisännyyden hakemuksen aikataulusta on jo keskusteltu”,  Haapasalmi jatkaa tulevaisuuden näkymiä avaten.

Maailmancupin ohjelma sekä tapahtuman oheisohjelmia julkaistaan alkusyksyn aikana.

www.lahtiskigames.com