Rautionaho ja Kytösaho normaalimäen Suomen mestareiksi

@Juuso-Valtteri Kivimäki

Ounasvaaralla ratkottiin perjantai-iltana normaalimäen SM-mitalit. Naisten Suomen mestariksi hyppäsi Ounasvaaran Hiihtoseuran Jenny Rautionaho. Miesten kulta meni Paimion Mäkihyppääjien Niko Kytösaholle.

Rautionaholle Suomen mestaruus oli tämän kauden kolmas, mikä lämmitti mieltä. Hyppyihin hän olisi toivonut parempaa suorittamista.

”Vähän oli kiire lentämään, en oikein tehnyt jalalla keulalla töitä. Mäki oli tyhjä, joten hyppääminen oli haastavaa. Kiva, että tämä riitti kuitenkin voittoon. Kotikisa sytyttää aina, mutta Oberhofin maailmancupin jälkeen on ollut vähän rankempaa. En ole saanut enää oikein itsestäni irti”, mietti Rautionaho.

Monen muun mäkihyppääjän tavoin Rautionaho kilpailee lauantaina yhdistetyssä. Rautionaho on myös iloinen, että nuoria naisia nousee haastamaan vanhempia hyppääjiä.

”Lauantaina kun jaksaa vielä yhdistetyn kisan niin sitten voi huilata pari viikkoa. Mukava, että naisten mäkihyppyyn nousee myös uusia nimiä ja sieltä tulee ysikymppisiä hyppyjä. Minjan (Korhonen) kanssa taistellaan lauantaina varmasti kovasti ladulla”, jatkoi Rautionaho.

Siilinjärven Ponnistuksen Minja Korhonen hyppäsi hopeaa ja Lahden Hiihtoseuran Susanna Forsstr��m pronssia.

Paimion Urheilijoiden Niko Kytösaho oli vahvin miesten normaalimäessä.

”Hypyt olivat ihan hyvät ja tasaiset. Muutaman treenihypyn sain ennen kisaa alle, mutta päivän parhaat osuivat kuitenkin itse kisaan. Kausi on ollut pitkä, ja olen onnellinen, että nyt viedään viimeisiä hyppyjä. Lauantain yhdistetystä on vielä nyt ihan positiiviset ajatukset ja innolla odotan kisaa. Veikkaan, että ensimmäisen kierroksen jälkeen tämäkin muuttuu. Lauantai kruunaa tämän kauden”, avaa Kytösaho.

Miesten hopealle ponnisti Puijon Hiihtoseuran Eetu Nousiainen. Pronssille ylsi saman seuran Ilkka Herola, joka nappasi ensimmäisen SM-mitalinsa erikoismäessä.

”Ensimmäinen aikuisten mäkihypyn SM-mitali tuntuu hyvälle. Hyppääminenkin oli ihan kohtuullista, joten voin olla tyytyväinen omiin suorituksiini. Pari viime viikkoa on ollut aikaa muille harrastuksille, joten mukava oli tulla takaisin oman lajin pariin”, pohti Herola

Lauantai on Ilkka Herolan superpäivä SM-kisoissa. Aamun yhdistetyn mäkiosuuden jälkeen Herola urakoi Puijon Hiihtoseuran viestijoukkueessa sekä henkilökohtaisen kymmenen kilometrin yhdistetyn hiihdon sen jälkeen.

”Lauantaina ladataan vielä kaikki piippuun ja lähdetään sitten kevätlomille. Päivän ohjelmassa ovat yhdistetyn mäki, SM-viesti ja vielä yhdistetyn hiihto, joten viimeisellä kympillä saattaa tulla väsy puseroon. Tärkeämpi on jaksaa se ensimmäinen kymppi, etten ainakaan sössi viestijoukkueen kisaa”, hymyili Herola

Mäkihypyn tulokset
naiset I miehet

Haastatteluja SoundCloudissa