Posion Pyrintö on koko kunnan seura, jossa asiat tehdään yhdessä

© Posion Pyrintö

Posion Pyrintö (PosPy) on perinteinen suomalainen yleisseura, joka on perustettu vuonna 1946. Lajeina ovat hiihto, suunnistus, yleisurheilu ja jääkiekko. PosPyn teki viimeistään tunnetuksi Jouko ”Jokkeri” Elevaara, joka tuli PosPyn toiminnanjohtajaksi ja valmentajaksi 60-luvun lopulla. Yleisurheilufanaatikoksikin kutsuttu Elevaara sai koko kunnan yleisurheilemaan koko Suomen mittakaavassakin ennennäkemättömällä tavalla. Tätä ilmiötä kutsuttiin ”Posion Ihmeenä”.

Seura on tunnettu ja arvostettu niin urheilupiireissä kuin paikallistenkin keskuudessa. Seuran tunnettavuudesta kertoo esimerkiksi se, että urheilun ystävät tietävät Posion Pyrinnön logossa seikkailevan muikkuparven. Seuraväen sanoin muikkuparvesta tulee mieleen yhdessä tekeminen ja samaan suuntaan meneminen. Posion Pyrintö on ylpeä koko kunnan seura, jossa asiat tehdään yhdessä. Hyvä seuraväki takaa yhteisöllisyyden ja tekemisen meiningin. Laadukas toiminta ja kilpaurheilun mahdollistaminen ovat Posion Pyrinnölle tärkeitä asioita. Perinteiden ja arvokkaan historian lisäksi Posion Pyrintö menee eteenpäin ja kehittää toimintaansa jatkuvasti.

”Posion Pyrinnön seuratoiminta on koko kunnan juttu”

Tulevaisuudessa Posion Pyrintö haluaa jatkaa aktiivisena kunnan voimavarana ja innostaa paikallisia liikkumaan. Tavoitteena on saada lisää harrastajia ja kilpailijoita seuran eri lajeihin. Seura haluaa panostaa myös kilpatoimintaan, jotta se voi tulevaisuudessakin tarjota kilpaurheilijoille hyvät mahdollisuudet menestykseen. Posion Pyrintö haluaa olla aktiivinen toimija urheilupiireissä sekä panostaa harrastajiin, kilpaurheilijoihin ja seuraväkeen. Urheilun ja liikunnan lisäksi toiminnassa halutaan säilyttää seuralle ominainen yhteisöllisyys ja hyvä ilmapiiri.

– Parhaana puolena näemme Pyrinnön tiiviin yhteishengen ja yhdessä tekemisen. Jos tarvitaan talkoolaisia, kilpailijoita tai vaikkapa makkaranpaistajia, niin ne kyllä löytyvät yleensä puhelinsoitoilla. Pienen paikkakunnan seuran etuna on, että toimijat tuntevat toisensa, heidän vahvuutensa ja toimintatyylinsä, niin silloin on helppo jakaa tehtäviä ja toimia niin, että kaikki saavat tehdä itselleen ominta tehtävää, kertovat Posion Pyrinnön hiihtojaoston jäsenet.

– Vaikka posiolaisia on melko vähän, löytyy meidän seurastamme paljon innokkaita tekijöitä erilaisiin talkoisiin ja tehtäviin. Olemme myös huomanneet, että mitä suurempi kisa tai tapahtuma on paikkakunnalla, sitä helpommin saamme talkoolaisia lähtemään mukaan, iloitsevat PosPy:n seura-aktiivit Antti Häkämies ja Esa Mursu

Palkattu työntekijä mahdollistaa seuran kehittämisen entistä monipuolisemmin

Ennen vuotta 2021 Posion Pyrinnöllä ei ollut vuosikymmeniin palkattuja työntekijöitä, joten muutos päivittäiseen toimintaan seurakehittäjän palkkaamisella oli suuri. OKM:n seuratuen avulla seura on palkannut työntekijän, joka pystyy hoitamaan asioita myös päiväsaikaan ja käyttämään aikaa suunnittelu- ja valmistelutöihin.

– Näillä on ollut iso merkitys seuramme päivittäiseen toimintaan. Lisäksi seurakehittäjän työnä on ollut Pyrinnön näkyvyyden lisääminen erityisesti sosiaalisen median avulla, ja hän onkin onnistunut siinä erittäin mallikkaasti. Seurakehittäjän avulla olemme saaneet hyödynnettyä Suomisport-palvelua monipuolisemmin ja nyt meillä on muun muassa jäsenluettelo paljon paremmin ajan tasalla kuin aiemmin, avaavat PosPy:n seura-aktiivit.

– Seurakehittäjä on myös luonut uudenlaisia pienimuotoisia tapahtumia ja toimintoja, joita ei aiemmin ole ollut. Vaikka seurassamme on olemassa neljä eri jaostoa, ei seurakehittäjä ole arkaillut tuoda tarjolle uusia lajikokeiluja. Meillä on parin vuoden aikana ollut mm. triathlonkisa, kuntosalilla voimailun 5-ottelu ja olemme tehneet musiikkivideon hiihtokisojen markkinointina, seura-aktiivit lisäävät.

Posion Pyrinnön tavoitteena on olla tulevaisuudessakin posiolaisten liikuttaja ja aktiivinen järjestö, jonka toimintaan on helppo tulla mukaan ja kaikille löytyy sopivaa tekemistä.