Pohjoismaisten lajien SM-kilpailut käydään Rovaniemellä ”vanhassa” Ounasvaaran talvikisahengessä

@ Ounasvaaran Hiihtoseura

Tulevana viikonloppuna kilpaillaan pohjoismaisten lajien Suomen mestaruuksista Rovaniemen Ounasvaaralla. Maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn kotimaan parhaimmisto päättää kisakauttaan perinteisessä Ounasvaaran talvikisahengessä, jota järjestelyorganisaatio on rakentanut syksystä saakka.

SM-kilpailut kokoavat Ounasvaaralle ennätysmäärän kilpailijoita. Maastohiihdon perjantain vapaan kilpailumatkoille, naisten viidelle kilometrille ja miesten kymmenelle kilometrille, on ilmoittautunut naisia 138 ja miehiä 182. Myös mäkihypyn ja yhdistetyn kilpailijamäärät ovat hyvällä tasolla. Erityisesti naisten kasvava osallistujamäärä lämmittää järjestäjiä.

Perjantain vapaan hiihtotavan hieman normaalia lyhyempien kilpailumatkojen lisäksi maastohiihdossa ovat ohjelmassa viestit, jotka käydään miesten osalta poikkeuksellisesti nelihenkisin joukkuein, sekä perinteisen pitkät väliaikalähdöt. Mäkihypyssä ja yhdistetyssä kilpaillaan normaalimäessä. Perjantai-illan ohjelmassa on erikoismäen kilpailu ja lauantaina yhdistetyn kilpailu.

Maastohiihdon kilpailijat (lähtölistat linkkien takana)

Mäkihypyn ja yhdistetyn kilpailijat

Ounasvaaran Hiihtoseura on rakentanut uudenlaista suurtapahtumaa syksystä lähtien. Teemaksi on nostettu ”vanha” Ounasvaaran talvikisa -henki, joka menneinä vuosinaan kokosi suuren yleisömeren seuraamaan huippujen hiihtoa.

”Parhaimmillaan kisat vetivät vuonna 1964 yli 30 000 katsojaa. Silloin kisojen vetonaulana oli 15 kilometrin olympiavoittaja Eero Mäntyranta. Toivottavasti saman matkan tuorein olympiavoittaja Iivo Niskanen saa myös tulevana viikonloppuna ihmisiä ladunvarteen”, toivoo Ounasvaaran Hiihtoseuran toiminnanjohtaja Janne Mäkinen

Mäkinen iloitsee, että Rovaniemi on saanut järjestettäväkseen kauden päätöstapahtuman. Ounasvaaran Hiihtoseura tarjoaa arvoisensa päätöksen menestyksekkäälle talvelle.

”On todella hienoa että kotimainen kilpailukausi huipentuu juuri Rovaniemelle Ounasvaaran Talvikisoihin. Kisat on seuralle iso ponnistus ja työssä on ollut mukana seuran vapaaehtoisten lisäksi iso joukko muita yhteistyökumppaneita. Töitä on tehty viime syksystä asti ja viimeiset viikot iltamyöhään asti. Tätä työtä on tehty sen eteen, että urheilijat voisivat antaa kaikkensa”, päättää Mäkinen.

Ounasvaaran Talvikisojen verkkosivut
Suomen Cupin verkkosivut
Liity Hiihtoliiton tiedotuksen whatsapp-ryhmään

Sosiaalisen median kanavat