Pihlajalinna vastaa Ruka Nordic -tapahtuman koronatestauksesta

Ruka Nordic kokoaa pohjoismaisten lajien maailmancupit Suomeen tänä viikonloppuna 26.–28. marraskuuta. Rukalle saapuu joukkueita lähes 30 maasta. Urheilijoita on paikan päällä 385 ja joukkueiden jäseniä kaiken kaikkiaan 821. Kilpailuareenat ovat valmiina Ruka Nordicin 20. juhlavuoden kisoihin, ja tapahtuman terveysturvallisuudesta on huolehdittu erityistoimenpiteillä.

Koronaturvallisuudesta vastaavat järjestäjän koronatyöryhmä yhdessä Suomen Hiihtoliiton sekä kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n kanssa. Isossa roolissa terveysturvallisuuden turvaamisessa on Pihlajalinna. Aiemmin syksyllä Suomen Hiihtoliiton yhteistyökumppaniksi tullut Pihlajalinna vastaa koko tapahtuman koronatestauksesta.

Tapahtumassa noudatetaan FIS:n suosittamaa terveysturvallisuusprotokollaa, jossa joukkueiden jäsenet ja heidän lähettyvillään olevat toimitsijat ennakkotestataan PCR-testillä. Osa testeistä suoritetaan paikan päällä ja osa muualla. Joukkueille tarjotaan myös mahdollisuus koronatestiin ennen maasta poistumista.

– Meille on äärimmäisen tärkeää järjestää turvallinen tapahtuma, ja tähän on kiinnitetty vahvasti huomiota. Alueen sisäravintoloissa edellytetään koronapassia. Tapahtuma-alueen toimitsijasisätiloissa kaikki käyttävät maskia. Käsihygieniaan ja tehostettuun siivoukseen kiinnitetään erityistä huomiota sekä kisa-alueella että kisavieraiden majoituksissa, kertoo tapahtuman koronaryhmän vastaava Marleena Valtasola.

– Testaamisen lisäksi joukkueet seuraavat terveydentilaa päivittäisillä kyselyillä ja seurantatestejä tehdään terveysprotokollan riskiarvion perusteella. Joukkueiden rokotuskattavuus on erittäin korkea, mistä olemme erityisen iloisia, päättää Valtasola.

Pihlajalinna haluaa osaltaan mahdollistaa tapahtuman terveysturvallisen läpiviennin.

– Testausprosessimme on hioutunut useissa merkittävissä projekteissa, ja Rukalla on paikalla kokenut testaustiimi. Käytössämme on paras mahdollinen PCR-näytteiden kuljetuslogistiikka, minkä ansiosta tulokset saadaan nopealla aikataululla. Saatavilla on tarvittaessa myös pikatesti, jonka tulos saadaan alle tunnissa. Rukan maailmancupissa yhteistyö kisaorganisaation kanssa on erittäin tiivistä ja toimivaa, mikä varmistaa sujuvan palvelun testattaville, kertoo Pihlajalinnan Pohjois-Suomen aluejohtaja Ville Valkama.