Pargas IF luo olosuhteet huippuharjoittelulle – ”Rullahiihtorata on tuonut turvallisuutta junnujen harjoitteluun”

© Pargas IF

Kun mietitään Turun kupeessa sijaitsevaa Paraista, ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen, että siellä pääsisi hiihtämään ympäri vuoden – ja vielä huippuolosuhteissa. Sijainnistaan huolimatta Pargas IF:n junnut pääsevät treenaamaan niin rullaradalla kuin ladulla.

– Olemme viime vuosina satsanneet hyvin paljon olosuhteisiin. Neljä vuotta sitten aloitettiin lumen säilöminen kesän yli, ja nyt siihen tuli isompi investointi tänä vuonna, kun hankittiin Snowsecuren lumensuojamattoja, kertoo Pargas IF:n hiihtojaoston puheenjohtaja Patrick Johansson

– Kesällä 2020 rakennettiin rullahiihtorata kesäharjoittelun parantamiseksi, mutta myös helpottamaan säilölumen levittämistä, Johansson jatkaa.

Rullahiihtoradalla Pargas IF:n junnut harjoittelevat noin kerran viikossa.

– Rullahiihtorata on tuonut turvallisuutta junnujen harjoitteluun, olemme voineet järjestää siellä hyviä ja laadukkaita harjoituksia. Valmentajan näkökulmasta rullarata helpottaa suunnittelua, kertoo Pargas IF:n päävalmentaja Niklas Westerlund.

Hyvät harjoitteluolosuhteet ovat tuoneet myös harrastajia seuraan. Parhaimmillaan talvikaudella lapsia ja nuoria on ollut treeneissä yhtäaikaa jopa 80! Valmennusryhmiä on noin kahdeksan, vuoden ajasta riippuen. Valmentajia on treeneissä paikalla 15. Westerlund korostaa, että vaikka lapset käyvät hiihtotreeneissä, on aikaa myös muulle harjoittelulle.

– Kesällä on enemmän harjoituksia vanhemmille ryhmille, ja syksyllä tähän aikaan alkaa taas harjoitukset kouluikäisille lapsille. Kesällä ja syksyllä on vähemmän osallistujia, koska monet harrastavat myös muita lajeja, mikä on hyvä asia monipuolisuuden takia.

Vähälumiset talvet tuoneet haasteita

Lumi ei ole enää Etelä-Suomessa taattu joka talvi. Varsinkin länsirannikolla talvet ovat leutoja ja vähälumisia. Kuitenkin jo neljän vuoden ajan Paraisilla on päässyt hiihtämään lumella, sillä tekolunta säilötään siellä kesän yli.

– Talvet ovat olleet todella haastavia. Luulen, että ilman tekolunta meidän hiihtotoiminta olisi kauan sitten ollut aika olematon. Nyt on neljäs vuosi milloin säilytetään lunta kesän yli, Westerlund toteaa.

Hän korostaa myös, että taso on korkealla luonnonlumen puutteesta huolimatta.

– Mielestäni ollaan onnistuttu todella hyvin säilyttämään hiihtoharrastus korkealla tasolla Paraisilla. Kun katsotaan taaksepäin, seurasta on tullut todella monta Hopeasompa- ja nuorten SM-mitalia, vaikka monta talvea meillä täällä saaristossa ei olla ollenkaan päästy hiihtämään luonnonlumelle, Westerlund kertoo.

Esimerkkinä tästä menestyksestä on muun muassa viime talven kaksikertainen nuorten SM-kultamitalisti Anni Lindroos.

Tähtiseura-prosessista työkaluja seuratoimintaan

Pargas IF:n hiihtojaosto on yksi Hiihtoliiton Tähtiseuroista lasten ja nuorten osalta. Tähtiseurana Pargas IF on ollut Tähtiseura -ohjelman alusta asti eli vuodesta 2018. Sitä ennen seuralla oli lasten ja nuorten Sinettiseura-laatumerkki. Johansson kertoo, että prosessin aikana dokumentointi lisääntyi. Se helpottaa uusien jäsenien mukaantuloa seuraan.

– Prosessin aikana tuli miettineeksi paljon uusia asioita toiminnan ympärillä. Olemme myös dokumentoineet paljon asioita, jotka aikaisemmin eivät olleet niin tarkkaan dokumentoitua, esimerkiksi pelisäänöt, hiihtäjän polku, eri ryhmien tavoitteet, informaation kulku. Uskon, että se on tuonut selkeyttä ainakin uusille jäsenille, Johansson summaa.

Tutustu Pargas IF:n nettisivuihin täällä.