Nuorten talviolympialaisten (YOG 2024) ja PM-kisojen valintakriteerit

Nuorten talviolympialaiset (Youth Olympic Games, YOG) ovat Kansainvälisen Olympiakomitean hallinnoima nuorille urheilijoille suunnattu tapahtuma, joka järjestetään neljän vuoden välein. Vuonna 2024 kisat järjestetään Etelä-Koreassa Gangwonissa 19.1.-1.2.2024. Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö on määritellyt kilpailuihin seuraavat valintakriteerit. Olympiakomitea julkaisee Nuorten talviolympialaisten lopulliset joukkuevalinnat torstaina 4.1.2024. Toinen saman ikäluokan arvokisatapahtuma on Nuorten Pohjoismaiset Mestaruuskisat Viron Otepäässä 15.-17.3.2024.

Maastohiihdon valintamenettely YOG-kilpailuihin 2024

• Katsastuskilpailut ovat Imatran Kylpylähiihdoissa 2.-3.12.2023, jossa kilpailumatkoina ovat vapaan sprintti (V) ja perinteisen 7.5 km (P)
  • Katsastuskilpailun perusteella YOG-kilpailuihin valitaan kolme (3) poikaa ja kolme (3) tyttöä sekä nimetään kaksi (2) varahiihtäjää; yksi poika ja yksi tyttö
  • Valinnoissa painotetaan menestymistä normaalimatkan kilpailussa, koska YOG-kilpailuissa hiihdetään sprintin ja normaalimatkan lisäksi normaalimatkan viestit
  • Katsastuskilpailun voitto sekä sijoittuminen kolmen (3) parhaan joukkoon ovat vahva näyttö kisavalinnalle

Maastohiihdon valintamenettely PM-kilpailuihin 2024

• Katsastuskilpailut ovat FIS Huhmar hiihdoissa, Ylivieskassa 2.-3.3.2024, jossa kilpailumatkoina ovat vapaan (V) sprintti ja perinteisen (P) 10 km /5km.
  • Katsastuskilpailuna on alle 18-vuotiaiden sarja, jossa urheilijan tulee olla syntynyt vuonna 2006 tai 2007.
  • Katsastuskilpailujen perusteella PM- kilpailuihin valitaan kuusi (6) poikaa ja kuusi (6) tyttöä, jotka edustavat Suomea PM-kisoissa. Valittujen lisäksi nimetään neljä (4) varahiihtäjää; kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. Sen lisäksi kaikilla halukkailla on mahdollisuus osallistua PM-kilpailuihin omalla kustannuksellaan.
  • Ensisijainen valintaperuste PM-kisoihin on menestyminen katsastuskilpailuissa. Valinnassa huomioidaan myös menestyminen YOG-kilpailuissa.
  • Ikäryhmän (U18 ja U20) vastuuvalmentajat valitsevat urheilijat ja Suomen Hiihtoliiton puolesta valinnat vahvistaa maastohiihdon johtoryhmä.

Lisätietoja kisavalintoja koskien antavat U18- ja U20-vastuuvalmentajat

Roope Haapakangas