Nuorten avoimet Pohjoismaiden mestaruuskilpailut olivat tulevaisuuden tähtien juhlaa

Kuva: Pablo Casso

Ikäluokkansa parhaat maastohiihtäjät, mäkihyppääjät ja yhdistetyn kilpailijat kamppailivat viikonloppuna Jyväskylän Laajavuoressa Pohjoismaiden mestaruuksista. Kilpailuissa oli mukana maajoukkueita Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Virosta ja Yhdysvalloista. Lisäksi kilpailu oli avoin maajoukkeiden ulkopuolisille urheilijoille.

Maastohiihdon mestaruudet Norjaan, Ruotsiin ja Yhdysvaltoihin

Maastohiihdon osalta kisat käynnistyivät perjantaina sprinttikilpailuilla (P). Naisissa Norjan Malin Hoelsveen oli ylivoimainen ja Norja vei myös kaksi muuta mitalisijaa. Suomen Silva Kemppi oli upeasti neljäs. Miesten sarjassa voittoon hiihti Norjan Elling Broberg ja Suomen Anton Packalen nappasi hopeaa. Pronsille kurotti Toni Andree Saarepuu Virosta.

Lauantaina hiihdettiin vapaalla vitonen ja kymppi. Lisää mielenkiintoa kilpailuun toi koko päivän jatkunut sakea lumipyry. Mestareiksi haastavissa olosuhteissa kruunattiin Kajsa Johansson Ruotsista ja Tabor Greenberg USA:sta. Muut mitalit menivät naisten kilpailussa Norjan Malin Hoelsveenille ja Eline Klevbergille sekä miesten kisassa Norjan Simen Gloegaardille ja Ruotsin Maans Ravaldille. Parasta vauhtia suomalaisista pitivät Kempin sisarukset. Silva Kemppi toisti sprintin sijoituksensa ja hiihti jälleen neljänneksi ja miesten maajoukkueen ulkopuolella hiihtänyt Anton Kemppi oli kuudes.

Sunnuntaina eli kisojen päätöspäivänä Laajavuoren stadionin tunnelman sähköistivät viestit. Mitalit ratkesivat molemmissa viesteissä vasta loppusuoralla. Naisten (3x3km) viestikullan nappasi Norja, Ruotsi otti hopeaa ja Suomi pronssia. Miehissä (3x5km) USA vei voiton, Norja hiihti hopeaa ja Ruotsin kakkosjoukkue ylsi pronssille. Suomen ykkösjoukkue oli Ruotsin jälkeen neljäs. Eroa pronssiin jäi vain 0,4 sekuntia.

Kaikki maastohiihdon tulokset: lhhtuki.yhdistysavain.fi/tulospalvelu

Sääolosuhteet muuttivat mäkihypyn ja yhdistetyn aikatauluja

Mäkihypyn ja yhdistetyn kilpailut käytiin suunniteltua tiiviimpänä pakettina. Koska olosuhteet eivät mahdollistaneet turvallista ja sujuvaa kisaamista hyppyrimäillä lauantaina, tehtiin järjestävän organisaation, kilpailun johdon ja joukkueiden kanssa yhteinen päätös siitä, että mäkikilpailut käydään jo torstaina ja perjantaina. Jatkuvan lumisateen johdosta myös nuorten miesten mäkihypyn parikilpailu siirrettiin pienempään HS68-mäkeen. Perjantaipäivä oli monille urheilijoille pitkä ja sisälsi useita kilpailuja. Kilpailuhenki säilyi tästä huolimatta hyvänä ja niin mäkihypyssä kuin hiihdossakin nähtiin runsaasti hienoja suorituksia ja venymisiä.

Mäkihypyssä ja yhdistetyssä nähtiin paljon suomalaismenestystä, kun suomalaisvärejä nähtiin kaikkien kilpailuiden palkintopalleilla. Järjestävän seuran eli Jyväskylän Hiihtoseuran Julia Äikiästä tuli kolminkertainen Pohjoismaiden mestari mäkihypyssä (yksilökilpailu, pari- ja sekaparikilpailu). Kaikki PM-kisojen mäkihypyn ja yhdistetyn tulokset ovat nähtävillä osoitteessa www.kilipa.com. Osassa naisten kisoja kansallisen ryhmän kilpailijat päihittivät maajoukkue-edustajat. Tämä johtui siitä, etteivät nämä urheilijat olleet ikänsä puolesta valintakelpoisia maajoukkueisiin. Myös miesten puolella mäkihypyssä mukana oli varsin nuoria urheilijoita muun muassa vasta 12-vuotias Pyry Kykkänen edusti kansallisessa ryhmässä JHS:ää, hänkin suoriutui kilpailusta varsin mallikkaasti.

Kahden seuran yhteinen ponnistus

Pohjoismaiden mestaruuskilpailuiden järjestelyistä vastasivat Ski Jyväskylä ja Jyväskylän Hiihtoseura yhteistyössä Hiihtoliiton kanssa. Kisojen järjestäminen oli seuroille työntäyteinen urakka, suunnittelutyöt aloitettiin jo viime vuoden syys-lokakuussa. Kisaviikonlopun jälkeen molemmissa seuroissa ollaan tyytyväisiä ja kokonaisuutta pidetään onnistuneena.

Maastohiihdon kilpailunjohtaja Jarkko Kauppinen Ski Jyväskylästä on hyvissä tunnelmissa kisojen jälkeen:

– Päällimmäisenä minulla jäi mieleen se, että kisat saatiin vedettyä mallikkaasti ja suunnitelmallisesti läpi. Kovia kamppailuja nähtiin ja kehujakin kisoista saatiin. Vielä sunnuntai-iltana näin ladulla USA:n huoltoporukkaa. Tulivat ihan itse kiittämään hyvistä kisoista ja hyvistä laduista ja reiteistä.

Mäkihypyn ja yhdistetyn kilpailunjohtaja Teemu Keränen, JHS jatkaa:

– Sekä hyppyrimäillä että hiihtopaikalla vallitsi hieno yhteisöllinen ilmapiiri. Haasteita ratkottiin yhdessä ja kaikkia urheilijoita kannustettiin hyvässä hengessä. Yhdistetyn urheilijat oli myös ilo viedä Laajavuoren hiihtopaikalle, joka oli Ski Jyväskylän ja Jyväskylän liikuntapalveluiden toimesta laitettu arvokisakelpoiseen kuntoon. Lopputulemana lajiväki poistui kilpailupaikalta tyytyväisinä ja järjestelyistä kiitellen. Kun urheilijat ja muut mukana olleet ovat tyytyväisiä, mekin olemme. Hieno, historiallinen tapahtuma on nyt takana ja vaikka takki on hieman tyhjänä, on olo kuitenkin innostunut. Pystyimme tähän ja saimme tämän aikaan yhdessä. Mitä seuraavaksi?

Myös Ski Jyväskylän toiminnanjohtaja Teemu Vesala on tyytyväinen viikonlopun kulkuun.

– Kisat saivat merkittävää huomiota paikallisissa medioissa, kuten Keskisuomalaisessa ja YLE:n alueradiossa. Maastohiihdon osalta lauantain ja sunnuntain kisatapahtumia oli mahdollisuus seurata myös striimin välityksellä. Entisenä huippu-urheilijana mieltäni lämmitti erityisesti joukkueiden hyvä ilmapiiri. Joukkuekavereita kannustettiin yli lajirajojen, eivätkä kanssakilpailijatkaan säästyneet suosionosoituksilta. Vaikka Laajavuoresta puuttuvat kisojen järjestelyä helpottavat kiinteät stadionrakenteet ja sisätilat, se ei haitannut urheilijoita tai joukkueita. Järjestelyt saivat kiitosta ja kisamaasto vaativine latuineen laittoi kilpailijat ahtaalle. Kisajärjestäjänä Ski Jyväskylä sai jälleen arvokasta kokemusta. Mukana oli kokeneita konkareita, mutta saimme ajetuksi sisään myös uusia kasvoja vaativiinkin tehtäviin. Ilman vapaaehtoisten panosta kilpailuja ei yksinkertaisesti olisi.

Ski Jyväskylä
Jyväskylän Hiihtoseura