Monipuolinen kehittäminen avainasemassa Ski Jyväskylän toiminnassa

Ski Jyväskylä on maastohiihdon ja ampumahiihdon erikoisseura, joka on tunnettu nykyisellä nimellään vasta vuodesta 2016 alkaen. Seuran juuret ovat kuitenkin syvemmällä Huhtasuon Kisa -nimen alla, joka perustettiin jo vuonna 1977 kaupunginosaseuraksi. Määrätietoinen ja pitkäjänteinen juniorityö sekä laadukkaat hiihtotapahtumat ovat olleet seuran menestyksen kivijalka.

Ski Jyväskylä pyrkii jatkuvaan toiminnan kehittämiseen sekä lajien edistämiseen tarjoamalla esimerkiksi monipuolista ja laadukasta toimintaa jokaiselle seuran toiminnasta kiinnostuneelle. Lisäksi on hyvä mainita seuran loistava sijainti Liikuntapääkaupungissa Jyväskylässä. Sijainti, lumiolosuhteet, kattavat opiskelumahdollisuudet sekä liikuntatieteellinen tutkimus tukevat omalta osaltaan myös Ski Jyväskylän toiminnan kehittymistä.

–Tavoitteenamme on tuottaa mahdollisimman monelle ikimuistoisia elämyksiä lajiemme parissa iästä ja harrastustasosta huolimatta, kertoo Ski Jyväskylän toiminnanjohtaja Teemu Vesala.

Ski Jyväskylä tarjoaa hiihdon harrasteryhmiä sekä lapsille että aikuisille. Harrasteryhmistä on tullut hyvää palautetta ja ryhmiä pyritään tarjoamaan lisää tulevaisuudessa. Hiihdon suosion näkökulmasta suurin kasvupotentiaali on juuri harrasteryhmien puolella.

–Hiihto koetaan monipuoliseksi ja kehittäväksi harrastukseksi, mutta pelkkään kilpailutoimintaan tähtäävän toiminnan kasvumahdollisuudet ovat rajalliset. Harrasteryhmiä tulee olla tarjolla kaikissa ikäryhmissä, toteaa Teemu Vesala.

Kehittämisprojektit eivät kuitenkaan keskity vain harrastetoimintaan. Kisatapahtumia varten seuran tavoitteena on saada hiihtostadionin yhteyteen kilpailukeskusrakennus, joka palvelisi hiihdon ja monien muiden alueella toimivien lajien harrastamista sekä tapahtumien järjestämistä. Kilpailuolosuhteiden paranemisen myötä myös kotimaisten arvokisojen järjestäminen Jyväskylässä onnistuu. Lisäksi Ski Jyväskylän järjestämä Jyväskylä Ski Marathon on mukana kehittämis- ja kansainvälistymishankkeessa, jota on tukemassa myös Keski-Suomen liitto.

– Hankkeessa kehitetään päätapahtuman markkinointia sekä muita samaan Jyväskylän ja Peurungan välillä kulkevaan Metso-reittiin tukeutuvia tapahtumia. Uusi patikka ja polkujuoksu-tapahtuma lanseerattiinkin viime elokuussa. Hankkeen tavoitteena on kehittää alueen matkailua ja saada uusia tulovirtoja seuran kassaan, kertoo Vesala.

Myös etenkin viime talvena laduilla näkynyt ”hiihtobuumi” nähdään Ski Jyväskylässä hienona, mutta tässä vaiheessa vielä hieman hyödyntämättömänä mahdollisuutena. Teemu Vesalan mukaan esimerkiksi seuran viestintä voisi kehittyä niin, että se houkuttelisi harrastajat mukaan lajin pariin.

–Seuran viestintä on usein tulosurheiluun painottunutta, jolloin tavallinen harrastaja ei välttämättä koe seuran toimintaa itseä kiinnostavaksi. Jatkossa tulee osata kertoa omasta toiminnasta entistä monipuolisemmin ja uusia jäseniä houkuttelevammin. Myös jalkautuminen harrastajien keskuuteen on tärkeää, toteaa Vesala.

Ski Jyväskylän urheilijoita Hopeasomman loppukilpailussa 2022